صادرات فرش ایران ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون دلار است

 فرحناز رافع در جمع خبرنگاران گفت: متراژ مجاز حمل کالای مسافر برای فرش دستباف از ۸ متر به ۲۴ متر رسیده است، لذا بخشی از فرش کشور از این طریق خارج می‌شود.  

او افزود: اقتصاد فرش ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون دلار است؛ در دهه هفتاد یک بار  یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار و یک بار  نیز ۲ میلیارد دلار صادر شد که این ارقام واقعی نبوده و بیش اظهاری صورت گرفته است.

رافع گفت: در سال ۹۵ صادرات فرش دستباف ما ۳۶۰ میلیون دلار و سال ۹۶ نیز صادرات فرش ما ۴۲۶ میلیون دلار بوده است، اما در سال ۹۷ بیشترین میزان صادرات را داشتیم که حدود ۷۰۰ میلیون دلار بود.

رئیس مرکز ملی فرش دستبافت گفت: با کمک پارک علم و فناوری خانه‌های خلاق سازمان فنی حرفه‌ای و استفاده از جوانان می‌تواند اتفاق بزرگی برای فرش کشور باشد.

او گفت: سالانه ۵۱ هزار متر مربع فرش در استان گیلان بافته می‌شود.

رافع گفت: ۲۳۰ هزار نفر از بافندگان فرش بیمه تأمین اجتماعی هستند و حدود ۵۰ هزار نفر نیز بیمه عشایر هستند.

رئیس مرکز ملی فرش دستباف ایران گفت: فروشگاه‌های زنجیره‌ای فرش دستباف در حال راه اندازی و کنسرسیوم‌های صادراتی در حال ایجاد است تا از صادرکننده واقعی فرش دستباف حمایت کنیم.

رافع با اشاره به برگزاری نمایشگاه فرش دستباف ایران گفت: این نمایشگاه با حضور ۴۰۰ غرفه برگزار می‌شود و یکی از اقتصاد بزرگ در این نمایشگاه ارائه شناسنامه برای فرش‌هایی است که در نمایشگاه عرضه می‌شود بنابراین دو کارگزاری به صورت آزمایشگاهی در نمایشگاه حضور دارند تا هر فردی که در این نمایشگاه فرشی را خریداری کرد برای آن از طریق این کارگزاری شناسنامه دریافت کند، این شناسنامه می‌تواند به صورت الکترونیکی و فیزیکی باشد ضمن اینکه خریدار فرش می‌تواند در صورت عدم تمایل به دریافت شناسنامه می‌تواند از طریق این کارگزاری‌ها گواهی اصالت دریافت کند.

او با اشاره به تخلفات در حوزه فرش دستباف گفت: بعضی اوقات فرش توسط ربات بافته می‌شود و فقط این مساله از سوی متخصصان قابل تشخیص است بنابراین با اخذ شناسنامه یا گواهی اصالت امکان تخلف در این حوزه کاهش می‌یابد.

رئیس مرکز ملی فرش دستباف گفت: همچنین کمیته رسیدگی به تخلفات در این نمایشگاه حضور خواهد داشت و اگر فردی تخلفی را در حوزه کیفیت و مواد اولیه فرش دستباف مشاهده کرد می‌تواند به کمیته رسیدگی به تخلفات در نمایشگاه گزارش دهد و قطعاً برخورد قانونی با فرد متخلف صورت خواهد گرفت؛ ضمن اینکه شرایطی فراهم شده تا دارندگان فرش‌های دستباف با مراجعه به نمایشگاه و کارگزاری برای فرش خود شناسنامه دریافت کنند.

صادرات فرش ایران ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون دلار است

رافع گفت: در نمایشگاه فرش دستباف ایران برای فرش‌های ارائه شده شناسنامه صادر خواهد شد زیرا تخلفاتی در حوزه فرش دستباف همچون بی گره بافی، بافتن با ربات و … صورت می‌گیرد که این تخلفات بدون کار کارشناسی هم قابل تشخیص نیست، بنابراین با صدور شناسنامه کیفیت کار تأیید می‌شود. در نمایشگاه هم کمیته رسیدگی به تخلفات مستقر خواهد بود.