تولید روزانه گاز کشور فراتر از یک میلیارد متر مکعب است

جواد اوجی وزیر نفت  گفت: از سال ۷۹ توسعه فاز پارس جنوبی مطرح شد و شرکت های خارجی مختلفی آمدند ولی از سال ۹۷ که قرار بود  شرکت توتال در این پروژه حضور داشته باشد از کشور  رفت و هیچ اتفاقی در این فاز نیفتاد.

او گفت: با روی کار آمدن دولت سیزدهم و  با پشتکار ، فاز ۱۱ را جلو بردیم به طوری که امروز می توانیم چهار لایه گاز تولید  داشته باشیم خوشبختانه با افتتاح فاز ۱۱ پارس جنوبی کشور موقعیت بالایی در تولید گاز خواهد داشت.

وزیر نفت گفت: خوشبختانه توانستیم سکو ها را جابه جا کنیم،سکوی ۱۲C که در آن منطقه بهره‌دهی کمی داشت با یک لجستیک فنی و پیشرفته به موقعیت  فاز ۱۱B منتقل شد.

اوجی گفت: امروز به دست متخصصان ایرانی فاز پارس جنوبی به بهره برداری رسید،این فاز ۵۰ هزار بشکه میعانات گازی و ۵۰ متر مکعب گاز تولید می کند.

تا امروز چهار حلقه چاه فاز ۱۱ پارس جنوبی تکمیل و همچنین ۷ میلیون مترمکعب تولید گاز از فاز ۱۱ آغاز شد در واقع بهره برداری از یک میدان مشترک واقعا کار دشواری بود.

او گفت: سالانه ۵ میلیارد دلار از فاز پارس جنوبی عاید کشور خواهد شد. در استان چهارمحال و بختیاری که سردسیر است دوبرابر تولید گاز در فاز پارس جنوبی تولید می کند همچنین فاز پارس جنوبی می تواند ۴ الی ۵ استان را گازرسانی کند.

وزیر نفت گفت: تا پیش از زمستان تولید گاز از این فاز به ۱۵ میلیون مترمکعب در روز خواهد رسید همچنین ۲۰ حلقه چاه دیگر نیز در این فاز حفاری خواهد شد و تولید گاز از فاز ۱۱ به ۵۰ تا ۵۶ میلیون مترمکعب در روز می‌رسد.

او در خصوص قطعی گاز در فصل سرد گفت: ناترازی گاز در زمستان  بخاطر انجام نشدن تکمیل فازها در گذشته بوده است،خوشبختانه در این دولت تمامی میادین ما تعیین تکلیف شده و  توسعه میادین مستقل هم  آغاز شده است  تا ناترازی گاز در زمستان نداشته باشیم.

اوجی گفت: با شروع دولت کارهای  توسعه میادین آغاز شد،عملیات ذخیره سازی گاز  شوریجه در شمال شرق کشور و همچنین پروژه های دیگری را هم  آغاز کردیم تا ناترازی گاز برطرف شود.

او در خصوص میدان آزادگان گفت: در میدان آزادگان جنوبی به عنوان یکی از میدان‌های مهم مشترک نفتی توانسته‌ایم ۲۵ درصد به تولید اضافه کنیم و با جابه‌جایی خطوط لوله و افزایش بازده چاه‌های تولیدی توانستیم این مهم را محقق کنیم.

وزیر نفت: خوشبختانه  فاز ۱۱ پارس جنوبی ۳ سال زودتر به نتیجه رسید،با راه‌اندازی این فاز بخش قابل‌توجهی از حق کشورمان از میدان‌های مشترک احصا خواهد شد.

او گفت: همچنین ۸۰۰ میلیون دلار صرفه جویی ارزی در فاز پارس جنوبی داریم به طوری که سالانه ۵ میلیارد دلار از فاز پارس جنوبی عاید کشور خواهد شد.

اوجی گفت: احداث پتروپالایشگاه به جد دنبال می شود از اول دولت افزایش ظرفیت تولید پالایشگاه در دستور کار قرار گرفت به طوری که در گذشته توجهی به پتروپالایشگاه ها نشده بود. ما در توسعه میادین، ساخت پالایشگاه و غیره خودکفا شده ایم امروز در تمامی حوزه‌ای نفتی حرف اول را باتوجه به تحریم ها می زنیم .

او گفت: امروز با جرات می توان گفت که ما یک متخصص خارجی نداریم و تمامی کارها به دست متخصصان ایرانی انجام می شود .

اوجی گفت: ۳۴ پروژه نیمه تمام به ارزش ۱۲ میلیارد دلار از اول دولت به نتیجه رسید همچنین جمع آوری گاز مشعل ها در دستور کار قرار گرفت و همچنین چندین طرح دیگر از دستاوردهای دولت سیزدهم است.

او گفت: همچنین تا پایان سال ۶۵ پروژه نفتی در کشور به  اتمام می رسد. خوشبختانه ماه به ماه صادرات نفت ما در حال افزایش است. تولید گاز کشورمان فراتر از یک میلیارد مکعب رسیده است.

وزیر نفت گفت: خبر خوب هم اینکه  در آینده نزدیک ۱۳۰ هزار بشکه به تولیدات نفت کشور افزوده خواهد شد.

تولید روزانه گاز کشور فراتر از یک میلیارد متر مکعب است