شناسنامه‌دار کردن مزارع زعفران باید اجرایی شود

علی حسینی از ثبات نسبی بازار زعفران خبر داد و گفت: قیمت کنونی هرک یلو زعفران دسته ۳۶ تا ۳۷ میلیون تومان و زعفران سوپر نگین ۴۹ تا ۵۰ میلیون تومان است.

به گفته او، آمارهای صادرات تا مرداد حاکی از رشد صادرات بود، اما در یک ماه باقی مانده تا فصل برداشت زعفران خریدهای عمده کمتر انجام می شود.

حسینی ادامه داد: با توجه به آنکه کشت زعفران ویژگی های خاص خود را دارد، از این رو نمی توان برآورد دقیقی راجع به تولید داشت چراکه در سنوات ترسالی و عدم تنش گرمایی این احتمال وجود دارد که کشت به گونه ای باشد که نیازهای زعفران برآورد نشده بود.

عضو شورای ملی زعفران سطح زیرکشت زعفران در استان هلی خراسان رضوی، خراسان شمالی و خراسان جنوبی را ۱۲۰ تا ۱۳۰ هزارهکتار اعلام کرد و افزود: در استان های دیگر هم تولید زعفران کمابیش درحال انجام است.

او با بیان اینکه آمار دقیقی راجع به تولید و تعداد بهره برداران نداریم، گفت: پروژه شناسنامه دار کردن زعفران را ۱۰ سال پیش بصورت پایلوت اجرا کردیم که انتظار می رود برای آینده این محصول استراتژیک، حمایت از کشاورزان و داشتن آماد دقیق از تعداد بهره برداران، عمر مزارع و سطح زیرکشت این پروژه اجرا شود.

 

شناسنامه‌دار کردن مزارع زعفران باید اجرایی شود