آخرین خبر وزیر اقتصاد از آینده قیمت نان در کشور

احسان خاندوزی ، وزیر امور اقتصادی و دارایی در حاشیه جلسه چهارشنبه هیئت دولت در جمع خبرنگاران در واکنش به اقدام برخی پلتفرم‌ها در عرضه گران‌تر قیمت نان و همچنین گران‌فروشی نان توسط برخی نانوایی‌ها، گفت: قیمت‌گذاری نان به صورت منطقه‌ای انجام می‌شود و قیمت آن در سراسر کشور یکسان نیست. استان‌ها نان‌های منطقه‌ای و محلی‌شان را با وزن و قیمت‌های متفاوت می‌فروشند. در سیستان و بلوچستان وزن یک چانه نان در حدود کیلو و در سایر استان‌ها ۳۰۰-۴۰۰ گرم است. وزارت کشور درخواست افزایش قیمت نان توسط مقامات استانی را پس از بررسی، اعلام می‌کنند و پلتفرم‌ها و نانوانی‌ها نیز موظف به رعایت قیمت مصوب این وزارتخانه هستند.

وزیر اقتصاد ادامه داد: بنده گزارش قیمت‌گذاری انواع نان منطقه‌ای و محلی را از وزیر کشور می‌گیریم و سیستم نظارتی بر نانوایی‌ها را ویژه‌تر می‌کنم.

خاندوزی در عین حال بر تنظیم‌گری و قاعده‌مند کردن هزینه‌های پلتفرم‌ها و درگاه‌های اینترنتی فروش نان تاکید کرد و گفت: در ستاد تنظیم بازار این مسئله را مطرح می‌کنم و اگر مصوبه‌ای باشد آن را اجرای خواهیم کرد.

وی کمک به رشد تولید را از محور‌های بسته حمایتی دولت از تجار و صادرکنندگان کشور اعلام کرد و افزود: آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌های پی‌درپی و غافلگیر کننده دستگاه‌های اجرایی از گلایه‌های فراوان و طولانی مدت صاحبان حرف و مشاغل و از تذکرات مقام معظم رهبری به دولت بود. براساس دستور رئیس‌جمهور در شش ماهه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل بخش زیادی از بخشنامه‌ها حوزه تجاری و گمرکی را کاهش دادیم. در شش ماهه اول سال گذشته به درخواست دستگاه‌های اجرایی و گمرکی روزی یک آیین‌نامه و بخشنامه و در مجموع ۱۸۰ آیین‌نامه و بخشنامه صادر شد که این عدد در شش ماهه اول سال جاری به ۱۰۳ آیین‌نامه و بخشنامه کاهش یافت و این عدد در شش ماهه دوم سال بیشتر کاهش می‌یابد.

وی در واکنش به سختگیری بانک‌های عامل در پرداخت وام‌های خرد به مردم بیان کرد: طولانی بودن زمان پرداخت تسهیلات ازدواج و فرزندآوری با توجه به تاکید رئیس‌جمهور و ابلاغ بانک مرکزی مبنی بر تخلیه صف متقاضیان، همچنان در دستور کار بانک مرکزی است و در گزارش مهر رئیس‌کل این بانک اعلام خواهد شد.

وزیر اقتصاد از کاهش کارمزد تسهیلات بانکی به زیر چهار درصد در تسهیلات قرض‌الحسنه خبر داد و گفت: به پیشنهاد وزارت اقتصاد و تاکید بانک مرکزی، شورای پول و اعتبار برای اولین بار با کارمزد پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه از ۴ درصد فعلی به اعداد پایین‌تر، موافقت کرد. بانک قرض‌الحسنه مهر ایران به عنوان اولین بانک درخواستش را به بانک مرکزی اعلام کرد و ان‌شاءالله این اقدام از این بانک شروع می‌شود و در آینده سایر بانک‌ها نیز قانون را اجرا خواهند کرد.

خاندوزی با اشاره به سیاست دولت سیزدهم برای مولدسازی بنگاه‌های اقتصادی دولتی، اظهار کرد: شفاف‌ترین مصوبه است در زمینه مراحل گام به گام تک تک دارایی‌های مازاد و راکد دولتی و همچنین پروژه‌هایی که از محل مولدسازی در استان‌ها تامین مالی خواهد شد و پیمانکاران می‌توانند کار را شروع کنند، یک به یک املاک با مختصات و قیمت‌گذاری دقیق و یک به یک پروژه‌هایی که تامین مالی می‌شود با اعداد کامل شفاف به اطلاع عموم خواهد رسید. تاکید سران سه قوه از ابتدا بازگشت اعتماد عمومی از محل اجرای درست مولدسازی بوده است. بیانات غیر دقیق و غیر کارشناسی با اعداد و ارقام دقیق و درست قابل محک خوردن و راستی‌آزمایی است. دولت سیزدهم به شکل ویژه‌تری هر گونه امکان برای سوءاستفاده مسئولان اجرایی دستگاه‌ها را از بین برده و از مسئولان قضایی دعوت می‌کنم روند انجام شده را راستی‌آزمایی کرده و به اطلاع عموم مردم ایران برسانند.


آخرین خبر وزیر اقتصاد از آینده قیمت نان در کشور