۷۱ درصد مطالبات گندمکاران پرداخت شد

سازمان برنامه و بودجه کشور امروز (چهارشنبه) در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: با توجه به گزارش‌های پخش شده اخیر در رسانه ملی پیرامون وضعیت تسویه بدهی دولت به گندمکاران به آگاهی عموم مردم به خصوص کشاورزان عزیز و زحمت کش می‌رساند.

منابع پیش‌بینی شده در قانون بودجه ۱۴۰۲ کل کشور برای خرید تضمینی گندم بالغ بر ۱۰۴٫۵ هزار میلیارد تومان برای خرید ۹ میلیون تن گندم با نرخ مصوب ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان برای کیلوگرم بود و مقرر شده بود ۱۵۰۰ تومان به صورت غیر نقدی با توزیع نهاده با نرخ ترجیحی به رقم فوق افزوده شود.

پس از تصویب قانون بودجه در مجلس شورای اسلامی، دولت برای تشویق بیش از پیش کشاورزان تصمیم گرفت ۲ هزار تومان به عنوان جایزه تحویل به رقم نقدی قبلی بیفزاید و علاوه بر آن یارانه نهاده ۱۵۰۰ تومانی نیز به نقدی تغییر یافت و دریافتی کشاورزان عزیز به ازای هر کیلوگرم گندم جمعاً به ۱۵ هزار تومان رسید.

در اجرا با وضعیت مناسب‌تر اقلیمی و اهتمام گندمکاران، تولید گندم با رشد چشمگیری مواجه شد و خرید تضمینی با رشد ۴۴ درصد به ۱۰٫۳۴ میلیون تن رسید. برآیند این تغییرات، منابع موردنیاز را تا ۱۵۵ هزار میلیارد تومان افزایش داد؛ بنابراین منابع پیش‌بینی شده در قانون بودجه تکافوی تأمین منابع مزبور را نمی‌کرد و با کسری حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان مواجه شد که تأمین منابع جدید را ضروری ساخت.

لازم به ذکر است که اکنون ۷۱ درصد از طلب گندمکاران به ارزش ۱۱۰٫۷ هزار میلیارد تومان تسویه شده است و دولت ضمن تقدیم لایحه اصلاح بودجه ۱۴۰۲ در اوایل مردادماه اقدامات خود را برای جبران کسری پرداخت تعهدات کشاورزان با تمام روش‌های ممکن آغاز کرد.

ضمن عرض پوزش از عموم کشاورزان زحمت‌کش که با حرکت جهادی گام مهمی در خودکفایی در محصول اساسی گندم و امنیت غذایی کشور برداشتند، اعلام می‌شود که با تدابیر اتخاذ شده منابع لازم با روش‌های غیر تورمی در حال تأمین است و حداکثر تا پایان مهرماه باقیمانده طلب کشاورزان عزیز پرداخت خواهد شد.

۷۱ درصد مطالبات گندمکاران پرداخت شد