ثبات نرخ ارز بر ثبات بازارها تاثیر گذاشته است

احسان ارکانی ، عضو کمیسیون برناجه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با افکارنیوز با اشاره به وضعیت اخیر بازار ارز و عوامل موثر بر نوسان یا ثبات آن ابراز کرد: درحال حاضر ثبات نرخ ارز در بازار غیررسمی و رسمی از مهم ترین اتفاقاتی است که مشهود است و موجب ثبات بیشتر بازارها شده است. درهمین راستا فاکتورهایی که بر این ثبات تاثیر داشته را بررسی می کنیم.

وی افزود: نخست فاکتورهای اقتصادی است. عوامل مربوط به اقتصاد یک کشور، تاثیر چشمگیری بر قیمت بازار آن دارد. به طورمثال ارزش طلا، در اکثر کشورها از جمله ایران، به‌عنوان یکی از مهم‌ترین شاخص‌های اقتصادی در نظر گرفته می‌شود. به‌همین دلیل است که باید نرخ بهره، تورم یا سایر فاکتورهای مربوط به اقتصاد را برای پیش بینی قیمت طلا در سال ۱۴۰۲ در نظر بگیریم.

ارکانی فاکتور تاثیرگذار دوم را مسائل سیاسی دانست و ادامه داد: مسائل سیاسی، به‌ویژه سیاست خارجی می‌تواند بر قیمت ارز و طلا تاثیرگذار باشد. بنابراین تحریم‌ها و محدودیت‌های تجاری و مالی، اختلافات  داخلی و خارجی از جمله این عوامل هستند.

این عضو کمیسیون بودجه مجلس تاکید کرد: فاکتور سوم تغییرات بین‌المللی است. عوامل بین‌المللی مانند افزایش یا کاهش نرخ دلار آمریکا و تغییرات روابط علاوه بر تغییرات قیمت ارز به دلیل عرضه و تقاضا، ممکن است بر بازارهای دیگر نیز تاثیر داشته باشد.

او گفت: به عنوان نمونه تزریق سرمایه از طریق مذاکرات بین‌المللی موجب کاهش قیمت ارز و به سبب آن کاهش قیمت ملی طلا شود. برای مثال در روزهای اخیر مباحث مربوط به آزاد شدن دلارهای بلوکه شده جمهوری اسلامی در کشور کره جنوبی بسیار خبرساز بوده است.

ارکانی درانتها با بیان اینکه دولت باید همین روند را ادامه دهد، اظهارکرد: مدیریت منابع ارزی توسط بانک مرکزی نیز یکی دیگر از فاکتورهای موثر بر ثبات نرخ ارز و به تبع آن سایر بازارها بوده است. اکنون که توانسته اند با نوسان بسیار کم قیمت را تقریبا ثابت نگه دارند و قیمت طلا و خودرو و مسکن و ... نیز تاحدودی باثبات بوده است، باید به همین منوال ادامه دهند.

ثبات نرخ ارز بر ثبات بازارها تاثیر گذاشته است