مصوبه ای که عکس عمل کرد

در شصت و نهمین نشست هیئت مقررات‌زدایی و بهبود محیط کسب و کار مقرر شد که شروط سخت غیرضروری یا امضای طلایی از کاربرگ مجوزهای کسب و کار حذف شود.

این هیئت همچنین در خصوص کارت عضویت جامعه مشاوران مالیاتی نیز مقرر کرد که شرایط کاربرگ باید اصلاح شودنخستین اصلاحات تصویب شده درمورد شرایط کاربرگ تصریح شد که شرط قبولی در آزمون کسب ۷۰ در صد امتیاز میانگین نمرات تراز یک درصد حائزان بالاترین امتیاز است و این شرط ملاک قبولی در آزمون اخیر سال ۱۴۰۱ و آزمون‌های آتی است.

همچنین در این مقررنامه تاکید شد بند ۶ از مدارک لازم برای صدور کارت عضویت جامعه مشاوران رسمی مالیاتی بعد از قبولی در آزمون ویژه عضویت حذف شده است.در سنوات گذشته همواره کسب تراز کلی 60 از مجموع نمره کسب شده، مبنای قبولی در آزمون بوده است که براساس مصوبه هیات مقررات زدایی و تسهیل محیط کسب و کار و در راستای تسهیل در قبولی مققرر شد الزام نمره 60 به 70 درصد نمره نفر اول تغییر پیدا کند تا سهولت در قبولی آزمون اتفاق افتد.

همچنین به تبع آن تاکید شد که در سال‌های اخیر با برگزاری آزمون تعداد اندکی به اعضای جامعه مشاوران رسمی مالیاتی اضافه می‌شد. اما با تسهیل مجوزهای کسب و کار ۲افزایش پذیرفته شدگان را شاهد خواهیم بود و بر این اساس به 2 برابر شدن کل پذیرفته‌شدگان سال‌های قبل مجوز داده شده است.

در همین حال در آزمون سال جاری 70 درصد نمره نفر اول برابر با 66.4 درصد شده است که همین مسئله شرایط قبولی متقاضیان را دشوارتر از گذشته کرده است. کلیت مصوبات به این شکل بود که سقفی برای 70 درصد نمره اول تعیین می شد و این سقف همان نمره 60 تلقی می شد تا در چنین مواقعی، مصوبه بر خلاف اصل خود که تسهیل کسب و کار بوده است عمل نکند.

جامعه مشاوران رسمی مالیاتی ایران یک انجمن حرفه‌ای است که به موجب «قانون مالیات بر ارزش افزوده» (مصوب ۱۷ اردیبهشت ۱۳۸۷ مجلس شورای اسلامی) رسمیت پیدا کرد و پس از تصویب اساسنامه‌اش در جلسه ۱۴ دی ۱۳۹۰ هیات وزیران به‌طور رسمی آغاز به کار کرد.طبق ماده ۲۸ «قانون مالیات بر ارزش افزوده» (مصوب ۱۷ اردیبهشت ۱۳۸۷ مجلس شورای اسلامی)؛

به منظور ارتقای فرهنگ مالیاتی پرداخت‌کنندگان مالیات و ارائه خدمات مشاوره‌ای صحیح در امور مالیاتی به مودیان بر مبنای قوانین و مقررات مالیاتی کشور و همچنین ارائه خدمات نمایندگی مورد نیاز آنان برای مراجعه به ادارات و مراجع مالیاتی، نهادی به نام جامعه مشاوران رسمی مالیاتی ایران تأسیس شد تا با پذیرش اعضای ذی‌صلاح در این راستا فعالیت کند.تمام مراجع ذی‌ربط دولتی مکلف‌اند پس از ارائه برگه نمایندگی معتبر از سوی مشاوران مالیاتی عضو جامعه، در حوزه وظایف قانونی خود و در حدود مقررات مالیاتی با آنان همکاری کنند.