آمادگی ایران برای تبدیل به مرکز توزیع منطقه‌ای و بین‌المللی کود پتاس بلاروس

محمد علی نیکبخت با اشاره به سفر معاون اول رئیس جمهوری و هیات همراه به بلاروس گفت: ظرفیت بلاروس در تولید کودهای کشاورزی به ویژه کود پتاس بسیار قابل توجه است به شکلی که یکی از منابع اصلی تأمین این کود برای کشور ما و برای کشورهای آسیای جنوب شرقی به ویژه هند و ... به شمار می‌آید. با توجه به محدودیت‌های اعمال شده از سوی کشورهای غربی برای صادرات بلاروس از طریق بنادر اروپایی، پیشنهاد داده‌ایم می‌توان با برنامه‌ریزی مناسب نقش فعال و موثری در زمینه تغییر مسیر صادرات کود بلاروس از اروپا به ایران ایفا کرد. حتی در این زمینه مقدمات لازم برای تأمین فضای کافی انبارداری در جنوب کشور آغاز شده و برخی استان ها نیز درگیر مسأله شده‌اند.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به نیاز کشور و پیرو توافق نامه سال گذشته شرکت خدمات حمایتی کشاورزی برای تأمین کود پتاس از کشور بلاروس، اعلام کرد: تاکنون بیش از 100 هزار تن کود پتاس به ایران ارسال شده و دریافت مابقی توافق نیز در حال پیگیری است.

وی با اشاره به آمادگی ایران برای افزایش تنوع و حجم عرضه مواد غذایی ایرانی به خصوص مواد خام کشاورزی به بازارهای بلاروس خاطرنشان کرد: این امر منوط به اعطای تسهیلات بیشتر گمرکی و خدمات لازم به تجار به ویژه بخش خصوصی در این زمینه است.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: تنوع بخشی صادرات به بازار بلاروس می‌تواند در زمینه محصولات تازه و فرآوری شده سبزی و صیفی گلخانه ای، قارچ های خوراکی، گیاهان دارویی، محصولات گرمسیری و نیمه گرمسیری (مانند کیوی، خرما و مرکبات)، آجیل، مغزها و خشکبار، میوه خشک، ماهی و محصولات شیلات و غذاهای دریایی و سایر محصولات کشاورزی باشد.

نیکبخت سفر معاون اول رئیس جمهور و هیات همراه به بلاروس را در جهت بسترسازی برای توسعه همکاری های کشاورزی بسیار با اهمیت خواند و اظهار امیدواری کرد نتایج این سفر و نهایی سازی برخی توافقات بتواند به هر دو کشور در مسیر تامین امنیت غذایی کمک کند.

گفتنی است معاون اول رئیس جمهور و هیات همراه سه شنبه 25 مهرماه به بلاروس سفر می کنند. دیدار با رئیس جمهور، نخست وزیر و رئیس مجلس بلاروس و همچنین برگزاری جلسات و گفت‌وگوهای دوجانبه میان هیات های عالی دو کشور از جمله برنامه‌های سفر یک روزه معاون اول رئیس‌جمهوری به این کشور است.

آمادگی ایران برای تبدیل به مرکز توزیع منطقه‌ای و بین‌المللی کود پتاس بلاروس