برنامه ۱۸۰ اقدامی وزارت نیرو برای تامین برق در تابستان ۱۴۰۳

بعد از دوره اوج بار سال ۱۴۰۰ که مشترکان خانگی به دلیل عدم توازن تولید و تقاضا با خاموشی‌های برنامه ریزی شده مواجه شدند، با شروع کار دولت سیزدهم مهمترین اولویت وزارت نیرو موضوع تامین برق و انرژی بود و به همین منظور برنامه ۱۰۰ اقدامی با دو محور توسعه نیروگاه سازی و مدیریت مصرف تدوین شد.

برای تابستان امسال نیز برنامه ریزی مدون تری انجام گرفت و در یک برنامه ۱۴۰ اقدامه تلاش شد که برق پایدار برای بخش‌های مختلف مصرف کنندگان تامین شود که موفقیت آمیز هم بود و با وجود رکورد‌هایی که امسال در صنعت برق چه در زمینه افزایش میزان مصرف برق و همینطور تدوام روند صعودی مصرف برق شکسته شد، بخش‌های خانگی دچار محدودیت نشدند. یکی از مهمترین بخش‌های این برنامه‌ها افزایش ظرفیت تولید برق با استفاده از افزایش توان نیروگاه‌های موجود و همچنین ایجاد نیروگاه‌های جدید بود.

اکنون پس از گذر از پیک تابستان، در سه ماهه سوم سال به سر می‌بریم که وزارت نیرو باید برای دو چالش پیش روی خود در زمستان و تابستان سال آینده آمادگی داشته باشد. به گفته سخنگوی صنعت برق برنامه‌های پیش بینی شده برای عبور موفق از تابستان سال آینده به ۱۸۰ اقدام افزایش پیدا کرده تا شرایط مطمئن تری در تامین برق داشته باشیم و مسئله ناترازی برق و انرژی که مورد توجه دولت سیزدهم بوده کمترین اثر را در رفاه مشترکان داشته باشد و بخش صنعتی و تولیدی کشور تحت تاثیر قرار نگیرند.

مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق در این خصوص گفت: وزارت نیرو یک برنامه ۱۸۰ اقدامه را تنظیم کرده که در ۶ محور اجرا خواهد شد. محور اول آن تولید و تامین برق است که در این بخش هم افزایش ظرفیت نیروگاه‌های جدید و هم ارتقاء ظرفیت نیروگاه‌های موجود در نظر گرفته شده است.

جهش ظرفیت تولید برق تجدیدپذیرها تا تابستان آینده

او با تفکیک طرح‌های توسعه ظرفیت تولید برق در کشور افزود: ۲۸۰۳ مگاوات نیروگاه جدید و ۱۷۱۲ مگاوات نیروگاه هم توسط صنایع احداث خواهد شد. در تلاش هستیم که ظرفیت ۹۰۰ مگاواتی را از بخش نیروگاه‌های تجدیدپذیر تا پیک سال آینده در مدار قرار دهیم. البته علاوه بر این در توسعه تجدیدپذیر‌ها و بر اساس تصمیم هیئت وزیران و شورای اقتصاد یک طرح جهشی ۴۵۰۰ مگاواتی در نظر گرفته شده که عملیات اجرایی آن آغاز شده و امیدواریم تا پیک سال آینده بخش زیادی از آن وارد مدار شود.

این مقام مسئول در ادامه تاکید کرد: علاوه بر این اقدامات برنامه ارتقاء ظرفیت و رفع محدودیت نیروگاه‌های حرارتی و ۱۷۰۶ مگاوات برقابی را داریم که برای آنها برنامه ریزی کردیم تا بتوانیم از ظرفیت این نیروگاه‌ها هم استفاده کنیم. مضاف بر این اقدامات ارتقاء توان نیروگاه‌های سیکل ترکیبی موجود در یک برنامه ۱۶۹ مگاواتی هدف گذاری شده است.

برنامه ۱۸۰ اقدامی وزارت نیرو برای تامین برق در تابستان ۱۴۰۳