نرخ قیمت تمام شده بلیت قطارهای حومه ای اعلام شد

در حالی که شب گذشته  میعاد صالحی مدیرعامل شرکت راه آهن  در  خصوص وضعیت قطارهای حومه ای اعلام کرد: بخشی از این قطار‌ها در اختیار بخش خصوصی است و بخشی از آن در اختیار راه آهن است. انتظار بخش خصوصی این است که قیمت این سفر‌ها معقول‌تر شود، اما دولت تلاش دارد که قیمت بالا نرود و راه آهن از این بابت به بخش خصوصی زیان پرداخت می‌کند. به عنوان مثال هرساله چند ده میلیارد تومان به شرکت رجا پرداخت می‌شود.

براساس این گزارش در همین رابطه ناصر بختیاری مدیرعامل شرکت حمل‌و نقل ریلی رجا از عدم تناسب یارانه کمک زیان قطارهای حومه‌ای با بهای تمام شده این قطارها خبر داد. 

او گفت: یکی از مسائل مهم و قابل بررسی در خصوص قطار‌های حومه‌ای این شرکت، نرخ بلیت این قطار است  به طوری که در حال حاضر به‌طور مثال بلیت قطار تهران به پیشوا با قیمت ۴۰ هزار ریال به فروش می‌رسد، در حالی‌که بهای تمام‌شده این بلیت برای شرکت رجا حداقل ۶۵۰ هزار ریال است؛ به عبارت دیگر هزینه‌ای که بابت فروش بلیت این قطار از مسافر دریافت می‌شود، تنها حدود ۶ درصد بهای تمام شده این بلیت را پوشش می‌دهد.

بختیاری  افزود: شرکت راه‌آهن ج. ا. ا در اول شهریور ۱۴۰۲ طی نامه‌ای، یارانه کمک زیان قطار‌های حومه‌ای، مورد تصویب هیأت مدیره آن شرکت را برای سال‌های ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۱ مبلغ ۲.۱۶۰ میلیارد ریال محاسبه کرده است و در حساب فی‌مابین منظور نموده است که نسبت به بهای تمام شده ناچیز است.

مدیرعامل شرکت رجا همچنین بیان کرد: این شرکت مطالبات دیگری را از محل ارائه خدمات تکلیفی و برخی موارد دیگر دارد که در این محاسبات لحاظ نشده است.

براساس این گزارش در حالی که بسیاری از مسافران حومه‌ای   کمبود قطار در مسیر‌های مختلف گلایه‌مند هستند و از سوی دیگر در بسیاری از مسیر‌ها تعداد این قطار‌ها کاهش یافته است بنابراین رسیدگی و حل این مشکل توسط شرکت راه آهن با همکاری بخش خصوصی می‌تواند مشکلات در این زمینه را به ویژه برای مسافران برطرف کند.