باروری ابر‌ها پشتوانه علمی ندارد

صادق ضیائیان مدیرکل پیش‌بینی سازمان هواشناسی در برنامه ایران امروز گفت: امسال چهارمین سالی است که کشور درگیر خشکسالی است که دلیل اصلی آن تغییر اقلیم بوده به گونه‌ای که تعداد سال‌های خشک افزایش یافته و در آینده هم وضعیت به مراتب تشدید می‌شود.

به گفته وی یکی دیگر از آثار تغییر اقلیم بارش‌های خارج از فصل و تابستانه است که باعث ضرر رساندن به محصولات کشاورزی می‌شود و یکی از مهم‌ترین پیامدهای آن برای کشور ما خشکسالی است.

او در خصوص وضعیت بارش‌ها در ایران و ترکیه گفت: حد فاصل مرز ایران و ترکیه یک کوه با ارتفاع سه هزار متر است و با توجه به آنکه کشور ترکیه در وضعیت مطلوب و مرطوبی قرار دارد باعث شده که دقیقا سامانه بارشی در ترکیه شکل بگیرد و  از سوی دیگر حجم  زیادی از بارش‌ها از دریای مدیترانه وارد این کشور  می‌شود.

او گفت: بررسی‌ها در ۸۰ سال گذشته نشان داده که  بارش‌ها در ترکیه ۵۰۰ تا ۷۰۰ میلی متر اما در کشور ما  ۲۳۰ میلی متر  بوده که دلیل اصلی آن بالا بودن منابع رطوبتی بالاتر در ترکیه بوده است.

ضیائیان بیان کرد: در بسیاری از شهر‌های کشور مرز اقلیمی وجود دارد؛ به طوری که در مرز سمنان و مازندران هم این شرایط را شاهد هستیم. در مازندران شاهد جنگل هستیم، اما در سمنان شاهد خشکسالی بوده‌ایم.

وی به مطالعات علمی باروری ابر‌ها هم اشاره کرد و گفت: فعلا هیچ مطالعه علمی و پشتوانه قوی برای بارور سازی ابر‌ها آن هم در یک منطقه و یا شهر‌های بزرگ وجود ندارد.

ضیائیان بیان کرد: بارور سازی ابر‌ها در صورت انجام در مناطق پر بارش قابل اجرا است و در صورت انجام شدن تنها ۱۰ تا ۲۰ درصد میزان بارش را افزایش می‌دهد.

باروری ابر‌ها پشتوانه علمی ندارد