تردد بیش از ۶۰۰ کامیون در مرز بازرگان ظرف ۳ روز گذشته

سید جلال ابراهیمی  بیان کرد: با توجه به موضوع شیوع ویروس کرونا مرزهای زمینی مشترک میان ایران و ترکیه در حدود سه ماه گذشته بسته شده بود و به همین دلیل برای تجارت ما زمان از دست رفت و برای مثال صادرات برخی محصولات کشاورزی و جالیزی به ترکیه با توجه به گذشته فصل دیگر ممکن نیست.

اخبار اقتصادی- وی ادامه داد: با این وجود با توجه به اینکه مرکز مشترک میان دو کشور شاهراه ترافیکی و ترانزیتی به شمار می‌رود، در روزهای گذشته بخشی از ماشین آلات مورد نیاز کارخانجات کشور و همچنین برخی مواد اولیه برای تولید محصولات جدید که پیش از این بارگیری شده بود، وارد ایران شده و در اختیار کارخانه‌ها قرار گرفت.

رئیس خانه اقتصاد ایران و ترکیه با بیان اینکه در کنار صادرات و واردات مستقیم فعال شدن مرزهای مشترک به توسعه ترانزیت نیز کمک خواهد کرد، بیان کرد: صادرات کالاهای ایرانی به کشورهای اروپایی و همچنین واردات محصولات آنها به ایران از طریق ترکیه انجام می‌شود و از سوی دیگر کالاهای ترک که قصد رسیدن به کشورهایی مانند افغانستان، امارات متحد عربی یا اعضای سی آی اس در آسیای میانه را دارند نیز از مرز ایران عبور می‌کنند.

به گفته ابراهیمی با بازگشایی مرزها در کنار فعال شدن حمل و نقل جاده‌ای فعالیت‌های مرتبط به ترانزیت، شرکت‌های ارائه دهنده خدمات و همچنین درآمدهای پیش بینی شده در این حوزه با سرعت بیشتری محقق خواهد شد.

وی با اشاره به مشکلی که برای برخی رانندگان ترک در روزهای گذشته به وجود آمده گفت: اسناد مربوط به حمل و نقل بار و شرکت فعال در این حوزه در یک گواهی به نام تریپ پیک ثبت می‌شود که با توجه به اینکه تنها ۱۰ درصد از رانندگان ترکیه خودروی شخصی دارند و مابقی در اختیار شرکت‌های حمل و نقل است، در روزهای گذشته بحث تایید این گواهی با مشکلاتی مواجه بود که با پیگیری مرز بازرگان بنا شده به زودی برطرف شود.