سوداگران در بازار عیدِ بدون نظارت می‌تازند!

در شرایطی که تنها چند روز به شروع سال جدید مانده و بازار شب عید و ماه مبارک رمضان با هم تلاقی پیدا کرده است و انتظار می‌رود نظارت دولت بر بازار تشدید شود، اما این‌طور که نمایندگان مجلس تذکر می‌دهند، این نظارت مطلوب و جدی نیست. حتی یکی از نمایندگان روز گذشته در صحن علنی مجلس تذکر داد که معاون اول رئیس‌جمهور مسئول این عدم نظارت و رهایی بازار است و معتقد است که بازار باید خودش، خودش را تنظیم کند. او در تذکری به رئیس‌جمهور گفت اگر فکری به حال این بازار نکند و معاون اول خود را تغییر ندهد، اولین رئیس‌جمهور تک‌دوره‌ای خواهد بود.

گرانی در ویترین بازار‌های نوروزی؛ جذبه عید مردم را به بازار کشاند

به گزارش شرق، حالا هم چیزی تا عید نمانده و انتظار می‌رود دولت با تشدید نظارت بر بازار شب عید، مانع از سوءاستفاده سوداگران شود؛ با این‌حال، آن‌طور که نمایندگان می‌گویند، ظاهرا دولت بنا ندارد این حداقل نظارت‌ها را هم انجام دهد.

علی علیزاده، نماینده مردم مراغه در مجلس یازدهم، روز گذشته در تذکری شفاهی، خطاب به رئیس‌جمهوری گفت: «تورم و گرانی در این اوضاع بد اقتصادی و معیشتی توان مردم را بریده است. مردم دیگر با قیمت دلار، سکه و ماشین کار ندارند، در تأمین مایحتاج اولیه خود با مشکل مواجه هستند. آقای رئیس‌جمهور تیم اقتصادی شما قبل از تشکیل دولت، علت اصلی نابسامانی اقتصادی را بی‌کفایتی و بی‌عرضگی دولتمردان می‌دانستند، ما شاهد تلاش‌های شبانه‌روزی جهادی و طاقت‌فرسای شما هستیم، اما این وضعیت اقتصادی محصول تدابیر فرمانده تیم اقتصادی شما‌ست».

علیزاده بیان کرد: «ناکارآمدی و ضعف شدید شخص فرمانده اقتصادی دولت یعنی آقای مخبر، علت اصلی وضع موجود است. ما یک سال دیگر وارد کارزار انتخاباتی خواهیم شد. با این فرمان و این فرمانده اقتصادی دولت، اگر وارد انتخابات شوید، قطعا بدانید اولین رئیس‌جمهور تک‌دوره‌ای ایران خواهید بود؛ بنابراین برای رضایت خدا و کسب رضایت مردم مخبر را برکنار کنید تا مردم امیدوار شوند و اقتصاد هم نفس بکشد».

برای تشدید نظارت بر بازار شب عید، جلساتی داشتیم

رحمت‌الله نوروزی، نماینده علی‌آباد کتول در مجلس یازدهم و منتخب مجلس دوازدهم نیز با اشاره به عدم نظارت صحیح دولت بر بازار شب عید و ماه مبارک رمضان و اعمال فشار اقتصادی بر دوش مردم، گفت: «من از مخالفان حذف ارز ترجیحی ۹ میلیارد دلار بودم. دلیلم هم این بود که دولت موفق نیست و نمی‌تواند شرایط را به نحوی مدیریت کند که فشار اقتصادی بر مردم تحمیل نشود».

سوداگران در بازار عیدِ بدون نظارت می‌تازند!

او ادامه داد: «همان زمان در جلسه‌ای که با حضور آقای میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه وقت و آقای خاندوزی وزیر اقتصاد و آقای ساداتی‌نژاد وزیر مستعفی جهاد کشاورزی تشکیل شد، مطرح کردم که نباید طبق تأکید رهبری فشار به سفره مردم بیاید و باید مراقب باشیم سفره مردم به دلیل فشار اقتصادی کوچک نشود».

نایب‌رئیس اول کمیسیون کشاورزی مجلس یازدهم تأکید کرد: «اما متأسفانه نرخ تورم ۴۶ درصد است و شاهد اثرات تورمی بر سفره مردم هستیم».

نماینده مجلس یازدهم و منتخب مجلس دوازدهم تصریح کرد: «مجلس یازدهم در حال اتمام است، اما مجلس دوازدهم و دولت آقای رئیسی وظیفه داریم اقدامات زیربنایی برای رفاه، معیشت و اشتغال مردم داشته باشیم و به فکر مهار تورم و ایجاد اشتغال جوانان و حمایت از اشتغال مولد و تثبیت اشتغال پایدار باشیم».

نایب‌رئیس کمیسیون کشاورزی برای کنترل بازار شب عید هم تأکید کرد: «باید وزرای اقتصاد و کشاورزی و همه دولت کمک کنند تا اولا مردم دغدغه بازار شب عید و تأمین گوشت سفید و قرمز را نداشته باشند، بعد هم تنظیم بازار انجام دهیم و شرکت‌های تعاونی شهری و روستایی را وارد عمل کنیم».

او افزود: «متأسفانه تولیدکنندگان شمال مرکبات روی دستشان مانده و در آذربایجان خبر دارم که سیب آن‌ها به عمل آمده است. طبق قولی که وزیر جهاد در کمیسیون کشاورزی به ما داد که میوه شب عید را تأمین کند، امیدواریم شرایط را به نحوی پیش ببرند که بتوانیم میوه ارزان‌قیمت را در شب عید به دست مردم برسانیم و از تولیدکنندگان حمایت کنیم».

نوروزی در پاسخ به اینکه برای نظارت دولت بر بازار شب عید، آیا مجلس نظارتی بر دولت خواهد داشت؟ گفت: «قطعا همین‌طور است و در کمیسیون کشاورزی و اصل ۹۰ در‌خصوص تشدید نظارت‌ها جلساتی داریم تا بیش از این شب عید فشار مضاعف بر مردم تحمیل نشود».

مخبر بر این باور است که بازار باید رها شود

عبدالناصر درخشان، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس یازدهم نیز در انتقاد به نظارت ضعیف دولت بر بازار شب عید و ماه مبارک رمضان، درباره اظهارات معاون اول رئیس‌جمهور درخصوص بازار شب عید، گفت: «دولت همواره در این سال‌ها در امور مربوط به قیمت‌گذاری و تنظیم بازار و شورای رقابت دخالت داشته است، اما اکنون آقای مخبر به‌عنوان معاون اول رئیس‌جمهور می‌گوید بازار خودش، خودش را تنظیم کند».

او افزود: «البته این حرف آقای مخبر حرف قشنگی برای اقتصاد پایدار و اقتصاد دارای چارچوب است و بازار در این شرایط خودش را تنظیم می‌کند، اما وقتی چارچوب‌ها مشخص نباشد و دولت همیشه در بازار دخالت داشته است، اکنون چطور می‌خواهد بازار را یک‌شبه رها کند و انتظار داشته باشد بازار خودش را تنظیم کند؟».

نماینده مردم ایرانشهر و سرباز در مجلس یازدهم تأکید کرد: «به اعتقاد من این حرف درستی در بازار فعلی کشور ما نیست. اگر‌چه طبق استاندارد‌های بازار جهانی این حرف درستی است، اما این حرف در شرایط فعلی کشور ما جواب نمی‌دهد و هر چیزی را باید بر اساس استاندارد‌های آن کشور بسنجیم».

درخشان همچنین تأکید کرد: «متأسفانه مردم از نظر شرایط اقتصادی شدیدا در تنگنا هستند و در تأمین نیاز‌های شب عید خود با مشکلات جدی مواجه‌اند. انتظار می‌رود دولت توجه و برنامه‌ای ویژه برای چند روز آینده داشته باشد تا شرایط کمی تسهیل شود».

سوداگران در بازار عیدِ بدون نظارت می‌تازند!

عضو کمیسیون صنایع و معادن با انتقاد از یله و رها‌شدن بازار شب عید از سوی دولت بیان کرد: «وقتی دولت می‌گوید بازار خودش را تنظیم کند، چه انتظاری می‌توانیم داشته باشیم؟ با وجود دخالت‌های شدید دولت طی سال‌ها در بازار آیا اکنون می‌خواهد عقلایی فکر کند؟ اگر این‌طور است چرا تا‌کنون این‌گونه عمل نکرده است و سالیان سال دولت‌ها در همه امور بازار دخالت کرده و تنظیم‌گری داشته‌اند، برنج و گندم وارد کرده و در شورای رقابت قیمت‌گذاری می‌کند و تنظیم بازار دارد؟ چرا اکنون یکباره به فکر تغییر این روند افتاده است؟ این‌ها مواردی است که باید بررسی شود و پیشنهاد می‌شود دولت مسئولیت تأمین نیاز بازار شب عید را قبول کند، نه اینکه یکباره دست به تغییر رویکرد بزند و بازار را به هم بریزد».