آرامش در بازار اجاره مسکن؛ افزایش فایل‌های سبز

 آنطور که بانک مرکزی از تحولات اجاره‌بهای مسکن در اسفندماه 1402 گزارش داده؛ شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و کل مناطق شهری در اسفندماه سال ۱۴۰۲ نشان دهنده رشد یکسان و معادل 2.0 درصدی شاخص‌های مزبور نسبت به ماه قبل از آن است.

همچنین رشد نقطه به نقطه شاخص مزبور در اسفندماه سال ۱۴۰۲ در شهر تهران و کل مناطق شهری نسبت به ماه مشابه سال قبل از آن به ترتیب معادل 44.5 و 51.6 درصد بوده است.

بررسی بازار رهن و اجاره مسکن در پایتخت نشان می‌دهد که تعداد فایل‌های رهن و اجاره موجود در بازار ملک با نزدیکی به فصل جابه‌‍جایی‌ها افزایش یافته است.

بنا به مشاهدات ما، تعداد فایل‌های مشکی(در محدوده میانگین ملک‌های مشابه منطقه) و سبز(از میانگین قیمت ملک‌های مشابه منطقه پایین‌تر) عرضه شده در بازار اجاره بها، تقریبا برابر است و تعداد فایل‌های قرمز( بالاتر از ملک‌های مشابه منطقه) نسبت به این دو کمتر به چشم می‌خورد.

در تهران، برای رهن یک واحد با مساحتی بین 50 تا 60 مترمربع دست‌کم به 100 میلیون تومان رهن نیاز است که میزان اجاره ماهانه نسبت به این بودجه افزایش می‌یابد.

رهن کامل آپارتمانی 59 متری، 10 سال ساخت و یک خواب در هفت حوض، 800 میلیون تومان و همچنین رهن کامل واحدی در محله نارمک با 55 مترمربع زیربنا و 18 سال ساخت، 500 میلیون تومان است.

آرامش در بازار اجاره مسکن؛ افزایش فایل‌های سبز