بازرگان ایرانی در فهرست تحریم‌های آمریکا

به گزارشافکارنیوز، وزارت خزانه داری ایالات متحده آمریکا با صدور بیانیه ای اعلام کرد که بابک زنجانی، بازرگان ایرانی، یک موسسه مالی در دبی و شعبات وابسته به این موسسه در مالزی را در فهرست تحریمهای این کشور قرار داده است.

این وزارتخانه همچنین یک بانک مالزیائی را که درجهت انتقالات مالی شرکت ملی نفت ایران توسط بابک زنجانی تسهیلاتی را ایجاد کره بود، مورد تحریم قرار داده است.

بابک زنجانی، بازرگانی ایرانی، از ماههای گذشته به چهره ای جنجالی تبدیل شده است. اتحادیه اروپا، در ماه دسامبر سال گذشته، نام بابک زنجانی و موسسات مالی ذکر شده را به فهرست تحریمهای این اتحادیه که بطور مستقیم یا غیرمستقیم در ارتباط با برنامه هسته ای ایران هستند، افزوده بود!

بابک زنجانی، پیش از این، هر گونه تخلف در مورد تحریمها را رد کرده بود.

براساس بیانیه وزارت خزانه داری ایالات متحده آمریکا، تمامی دارائیهای بابک زنجانی و موسسات نام برده شده از سوی دولت آمریکا توقیف می شود.

وزارت خزانه داری آمریکا همچنین تاکید کرده که این اقدام بر اساس قانونی صورت گرفته است که مربوط به جلوگیری از گسترش سلاح های کشتار جمعی و حامیان آنان است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا شهروندان آمریکایی را از هر گونه معامله با بابک زنجانی و بانک و شرکت‌های متعلق به او منع کرده است.

بابک زنجانی مدیر گروه سورینت، متشکل از چند شرکت و بانک، مستقر در دبی است. زنجانی سال گذشته پس از آنکه اتحادیه اروپا شرکت‌ها و افراد را از معامله با او منع کرد در گفت‌وگو با رویترز اتهام‌های وارده را رد کرد و گفت، برای تهران کار نمی‌کند.

محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری اسلامی، در جریان استیضاح وزیر کار در مجلس شورای اسلامی، متنی را خواند که منتسب به فیلمی بود که صدای آن بطور کامل در مجلس پخش نشد.

در این فیلم، فاضل لاریجانی، با سعید مرتضوی، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در باره فردی با نام «ز» گفتگو می کنند. گفته می شود که نام این فرد «بابک زنجانی» است.

بابک زنجانی پس از آن گفت که در این جلسه حضور داشته و قرار بوده تا شماری از شرکت های سازمان تامین اجتماعی را خریداری نماید. اما تنها دقایقی در این جلسه حضور داشته است. در این فیلم ظاهرا لاریجانی از مرتضوی می‌خواهد، فعالیت‌های اقتصادی او را تسهیل کند و واسطه همکاری او با بابک زنجانی شود.

زنجانی این اتهامها را رد کرده است. اما غلامحسین محسنی اژهای، سخنگوی قوه قضائیه در بهمنماه سال ۱۳۹۱ اعلام کرد که بابک زنجانی و فاضل لاریجانی در ارتباط با این فیلم به دادگاه احضار شدهاند و پرونده آنها در حال رسیدگی است.