به گزارش افکارنیوز، حسین مقدم‌نیا در نشست خبری اتحادیه‌های مرغداران با مدیر کل امور طیور وزارت جهاد کشاورزی با انتقاد از عدم تأمین نهاده‌ها در این صنعت اظهار داشت: در حالی که قبلا ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تن ذخیره در گردش نهاده در طیور گوشتی وجود داشت اما در حال حاضر مرغداران در تامین نهاده با مشکل جدی مواجه هستند.

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران افزود: دولت پیش‌بینی تولید ۲ میلیون تن گوشت مرغ را کرده است، اما آیا پیش‌بینی تأمین ۵۰۰ هزار تن نهاده را که برای تولیداین میزان مرغ نیاز است را انجام داده است؟

وی ادامه داد: برای تولید این میزان گوشت مرغ روزانه ۱۷ تا ۱۸ هزار تن نهاده باید به مرغداری‌ها تزریق شود.

مقدم‌نیا افزود: از سوی دیگر شرکت پشتیبانی امور دام اگر نهاده‌ای هم تحویل می‌دهد در قبال تحویل مرغ است و به دلیل نرخ پایین آن مرغداران آماده تحویل مرغ نیستند.

*۴۰ درصد مرغ مرغداریهای تخلیه نشده است

مقدم‌نیا تصریح کرد: به دلیل اینکه نرخ خرید مرغ توسط شرکت پشتیبانی امور دام بسیار پایین است ۴۰ درصد مرغ مرغداری‌های کشور تخلیه نشده، وزن اضافی پیدا کرده‌اند و این مسئله باعثافزایش هزینه برای مرغدار و به صرفه نبودن برای مصرف‌کننده است.

به گفته مقدم‌نیا در حال حاضر مرغ زنده را به قیمت ۳ هزار تا ۳ هزار و ۱۰۰ تومان از مرغداران خریداری می‌کنند که بسیار پایین‌تر از قیمت تمام شده است.

وی گفت: پیشنهاد مرغداران با سود ۷ درصد ۳۹۰۰ تا ۴۱۰۰ تومان هر کیلوگرم مرغ زنده است و در صورت پایین‌تر بودن از این قیمت به ضرر مرغداران خواهد بود.

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران ادامه داد: همچنین بر اساس تفاهمنامه قرار بود ماهانه ۲۰۰ هزار تن نهاده بین مرغداران توزیع شود، اما محقق نشد.

وی در ادامه به مشکلات تأمین نقدینگی مرغداران اشاره کرد و گفت: در زمینه تسهیلات تولید‌کنندگان را به صندوق توسعه ملی و بعد به بانک‌های دیگر ارجاع می‌دهند و در هیچ‌کدام از آنها تاکنون به نتیجه نرسیده‌اند در حالی که نیاز به سرمایه در گردش مرغداری‌ها با توجه به هزینه‌ها ۴۰ درصد افزایش یافته است.

مقدم‌نیا پیشنهاد کرد که به جای پراکنده‌کاری‌ها در تأمین نهاده که شرکت‌های مختلفی این کار را انجام می‌دهند یک بار به تشکل‌ها اعتماد کنند و با مدیریت دولتی‌ها این بخش کارهای اجرایی انجام شود.

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران همچنین تصریح کرد: پیگیری‌های این تشکل‌ها هم در زمینه هشدار قیمت، ذخیره‌سازی و تأمین نهاده به رغم نامه‌های مکرر به وزارت صنعت و کمیسیون کشاورزی به نتیجه نمی‌رسد و به عنوان مثال ۷ هزار مرغدار هنوز در نوبت بهینه‌سازی مصرف انرژی هستند و به رغم اینکه همه مقدمات کار انجام شده است اما اعتبار این اقدامات تأمین نمی‌شود.

*شرکت پشتیبانی اموردام به نرخ پایین خریداری می‌کند

در ادامه این نشست عطاءالله حسن‌زاده رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی نیز به مشکل مرغداران در زمینه بازار اشاره کرد و گفت: شرکت پشتیبانی امور دام به وظایف اصلی خود که حمایت از تولید است نمی‌پردازد و تنها در قالب یک خریداری انحصاری گاها از روی اجبار اقدام به جمع‌آوری مرغ تولید‌کنندگان می‌کند.

وی در ادامه با بیان اینکه قیمت فعلی مرغ با میزان منطقی آن مطابقت ندارد، گفت: مگر تعیین کارشناسی قیمت چقدر هزینه دارد که مسئولان از انجام آن طفره می‌روند.

حسن‌زاده گفت: برای تولید مناسب در کشور نیاز به امنیت، تأمین نهاده و بازار باثبات است که برای حمایت از تولید‌کنندگان باید عملی شود.

*ضرر روزانه ۳۰۰ میلیون تومان مرغداران مازندران

به گفته حسن‌زاده در استان مازندران که روزانه ۶۰۰ تن تولید دارد روزانه ۳۰۰ میلیون تومان مرغداران متضرر می شوند و در صورت ادامه این وضعیت کاهش تولید و افزایش قیمت را در آینده شاهد خواهیم بود.

رئیس اتحادیه مرغداران گوشتی تأکید کرد: به پیشنهادهایی که توسط تشکل‌ها و اتحادیه‌ها انجام می‌شود توجه شود از سوی دیگر ردیف اعتباری برای تأمین نهاده‌ها منظور شود تا تولید‌کنندگان در روند تولید با مشکل مواجه نشوند.

وی ادامه داد: تولید‌کنندگان مرغ با موجود زنده سر و کار دارند و تمام نیازهای روزانه آنها باید به موقع تأمین شود و حتی یک روز خلل در تأمین آن می‌تواند ضررهای جبران‌ناپذیری داشته باشد.

رئیس اتحادیه مرغداران گوشتی گفت: در حالی که قیمت تمام شده مرغ زنده ۳۸۶۰ تومان است اما کیلویی۳۱۰۰ تومان از مرغداران خریداری میکنند.