«یک نباید» و «دو باید» حدادعادل برای اقتصاد

به گزارش افکارنیوز، غلامعلی حداد عادل در نشست خبری امروز خود در خبرگزاری فارس که پس از بازدید از تحریریه‌های خبر صورت گرفت، توجه به مشکلات اقتصادی با رویکرد بهبود معیشت مردم را مهمترین محور برنامه خود در بخش اقتصادی عنوان کرد.

وی در عین حال در پاسخ به این پرسش که راهبرد عملی شما برای بهبود وضعیت زندگی مردم چیست اظهار داشت: در اقتصاد یک نباید داریم و دو باید. کارهایی هست که نباید ادامه پیدا کند و کارهایی هست که باید تقویت شود و مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: از نبایدها، تصمیم‌گیری‌های شخصی، شتاب‌زده و رضایت ندادن به رضایت آنی مردم در برابر زیان‌های آتی است.

حداد عادل توضیح داد: ممکن است زمانی تصمیم‌گیری‌هایی شود که خوشحالی آنی مردم را در پی داشته باشد ولی آثار سوء اقتصادی نیز در برداشته باشد یعنی نباید اقتصاد را وسیله رأی‌آوری در عرصه انتخابات کنیم این موضوع و موارد مشابه از کارهایی است «نباید» کرد.

کاندیدای دوره یازدهم انتخابات ریاست جمهوری درباره کارهایی که باید کرد نیز توضیح داد: از کارهایی که باید کرد توجه به واقعیت‌ها و احکام علمی اقتصاد است.

اقتصاد بالاخره یک دانش و یک تجربه بین‌المللی است. افرادی که دانش علمی اقتصاد دارند توصیه‌ها و پیش‌بینی‌هایی دارند، ما نباید این دانش و تجربه را نادیده بگیریم و باید به این جنبه علمی دانش اقتصاد در کشور بها بدهیم.

حداد عادل ادامه داد: باید دوم که خیلی هم مهم است این است که باید به توصیه رهبری درباره «سبک زندگی» توجه ویژه‌ای کنیم.

وی گفت: شرایط اقتصادی ما با هیچ کشوری در جهان قابل مقایسه نیست، درمان‌هایی که در سایر کشورما ممکن است مؤثر باشد معلوم نیست در کشور ما مفید و مؤثر باشد، در عین حال که باید به علم اقتصاد توجه کنیم.



وی اظهار داشت: باید بدانیم که دشمن با تمام توان خود به سراغ اقتصاد آمده و تحریم‌های فلج‌کننده‌ای اعمال کرده است، مقابله با این توطئه‌های اقتصادی به تحول فرهنگی و اجتماعی نیاز دارد یعنی اگر بخواهیم با برخی معیارها زندگی کنیم نمی‌توانیم مقاومت اقتصادی را در پیش بگیریم.

حداد عادل افزود: با تحول سبک زندگی می‌توانیم از خیلی وابستگی‌ها نجات پیدا کنیم باید این خودآگاهی نسبت به سبک زندگی را در آحاد جامعه ایرانی نهادینه کنیم و در هر خانواده افراد بپرسند زندگی ما دارای چه سبکی است و آیا می‌تواند ما را در مقاومت اقتصادی یاری کند؟

کاندیدای ریاست جمهوری دور یازدهم تأکید کرد: بسیاری از هزینه‌ها که بر دوش خانوار سنگینی می‌کند می‌تواند کاسته شود ما غل و زنجیر‌های بسیاری به پای خود بسته‌ایم و در دام این قید و بندها گرفتاریم که می‌توانیم این قید و بندها را رها کنیم.

* ابهام در مشکل گشایی پرداخت یارانه نقدی

خبرنگار فارس از حداد عادل پرسید در حال حاضر پرداخت یارانه نقدی از مسائل چالش‌برانگیز در اقتصاد است چرا که علاوه بر افزایش نقدینگی و تورم تولید را از منابع مورد نیاز خود محروم کرده است، رویکرد شما در این باره چه خواهد بود؟

حداد عادل پاسخ داد: اگر اولین روز پرداخت یارانه نقدی بود شاید پاسخ ما به این سؤال دشوار بود. مردم برایشان این سؤال پیش آمده اگر یارانه پرداخت شد ولی تورم به اندازه‌ای بود که یارانه به پای این تورم نرسید چه باید کرد؟

وی افزود: این سؤال برای مردم وجود دارد که پرداخت یارانه راه‌حل خوبی هست یا نه؟ یا پولی که بابت پرداخت یارانه‌ها باید در اختیار دولت قرار گیرد از کجا و چگونه باید تأمین شود؟

حداد عادل گفت: اگر قرار باشد دولت مرتب یارانه‌هایی را تدارک دیده و پولی به مردم بدهد، معلوم نیست مشکل‌گشا باشد مردم می‌خواهند یارانه افزایش نیابد و قیمت‌ها هم افزایش نیابد.

وی تصریح کرد: مردم باید بدانند صرف افزایش یارانه‌ها به معنای بهبود وضعیت معشیتی آن‌ها نخواهد بود.

* باید تحریم‌ را دور بزنیم، مهمتر از آن تغییر سبک زندگی است

خبرنگار اقتصادی فارس از حداد عادل پرسید راهبرد شما برای مقابله با تحریم‌های فزاینده غرب چیست؟

وی گفت: همانطور که در یکی دو سال اخیر نشان داده شد، ما باید به دنبال راه‌هایی باشیم که تحریم‌ها را خنثی کند و در واقع تا حد ممکن تحریم‌ها را دور بزنیم.

حداد عادل ادامه داد: ولی مهمتر از این راه تغییر سبک زندگی است که عرض کردم و همچنین مدیریت صحیح عرصه اقتصاد.