به گزارشافکارنیوز، در دیدار وزیر امور خارجه گینه کوناکری با دکتر " مهدی غضنفری " پیشنهاد ایران برای ایجاد صندوق مطرح و مذاکرات اولیه برای چگونگی اجرا و نحوه تامین منابع مورد نیاز توسط دو دولت انجام شد، همچنین مقرر شد تا موضوع ایجاد صندوق مشترک از طریق سفارت این کشور پیگیری شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در این دیدار در سخنانی با اشاره به دیدگاه جمهوری اسلامی ایران برای توسعه مناسبات همه جانبه و تقویت همکاری های مختلف صنعتی و تجاری ابراز امیدواری کرد تا سطح مبادلات دو کشور افزایش یابد.

غضنفری این موضوع را نیز گفت که در راستای ارتقای روابط و مناسبات فیمابین، هرچند تاکنون اقداماتی در قالب مبادله هیات ها، تشکیل اجلاس کمیسیون مشترک و برگزاری نمایشگاه صورت گرفته اما به نظر می رسد که ظرفیت های موجود برای همکاری مشترک بیش از آن میزانی است که در حال حاضر مورد بهره برداری قرار گرفته است.

وی، فعال سازی بخش خصوصی برای گسترش همکاری های اقتصادی و تجاری، تشکیل شورای بازرگانان دو کشور، تبادل هیأت های اقتصادی، تجاری، مشارکت درنمایشگاه های بین المللی و تخصصی یکدیگر با محوریت بخش خصوصی و تعاونی ها را در ارتقا سطح مناسبات فیمابین مهم ارزیابی کرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه این دیدار نیز در سخنانی با اشاره به درخواست گینه برای سرمایه گذاری ایران در معادن بوکسیت در منطقه توگو و داوولا این کشور، بر ضرورت فراهم نمودن زمینه و حمایت از بخش خصوصی و سازمان زمین شناسی درخصوص فعالیت های مطالعاتی، آموزشی، اکتشاف، استخراج و بهره برداری از منابع معدنی این کشور تاکید کرد.

غضنفری گفت: عملیات پروژه های معدن در گینه کوناکری به دلیل برخی مشکلات اقتصادی و مسائل ناشی از حمل و نقل به خوبی پیش نرفته اما در صورت فعال شدن این پروژه ها ایران قادر خواهد بود مواد اولیه تولید آلومینیم را به کشور وارد کند.

وی عنوان کرد که ایمیدرو قرار است با تامین جدید، پروژه های مورد نظر معدنی در گینه کوناکری را فعال کند و اگر نیاز بود سازمان زمین شناسی نیز اکتشافاتی را درسطح گسترده تری دراین کشور انجام خواهد داد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با یادآوری این موضوع که حجم تجارت میان دو کشور ناچیز است، گفت: فعال شدن پروژه های معدنی و احیای نمایشگاه ایران درکوناکری در افزایش مبادلات تاثیرزیادی خواهد داشت.

همچنین " لونسنی فال " وزیر امور خارجه گینه کوناکری با بیان اینکه اراده دو دولت بر توسعه مناسبات است، درخواست کشور متبوعش برای احیای نمایشگاه اختصاصی ایران در کوناکری(پایتخت) را مطرح کرد. وی ابراز امیدواری کرد تا با برپایی مجدد این نمایشگاه که فروش کالا نیز دارد، گامی جدید در توسعه مناسبات باشد.

ضرورت فراهم نمودن زمینه حضور شرکت های فنی و مهندسی جهت مشارکت در پروژه های مختلف گینه کوناکری، مشارکت بخش خصوصی دو طرف برای اجرای طرح های صنعتی کوچک و متوسط و زود بازده و حمایت از طرح های صادرات غیرمستقیم محصولات صنعتی بخش خصوصی ایران از طریق این کشور به منطقه غرب آفریقا از دیگر محورهای این دیدار بود.

همچنین لزوم فعال سازی همکاری های دو جانبه از طریق سرمایه گذاری و مشارکت ایران در منابع معدنی گینه کوناکری از قبیل بوکسیت، آهن، طلا، الماس و… در ازاء صدور خدمات فنی، مهندسی و تسریع در عملیاتی کردن طرح ها و پروژه های معدنی مورد توافق نیز دراین نشست مورد توجه مقامات ایران و گینه قرار گرفت.

گينه كوناكري با ۲۴۵ هزار و ۸۰۰ كيلومتر مربع بيش از ۱۰ ميليون نفر جمعيت را در خود جاي داده است .ساحل عاج ، گينه بيسائو ، ليبريا ، مالي ، سنگال و سيرالئون همسايگان اين كشور هستند