رقابت در پرداخت یارانه صحیح نیست

به گزارش افکار نیوز، پرویز کاظمی، در مورد چگونگی اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در دولت آینده اظهار داشت: هدفمندی یک موضوع علمی است و باید با آن علمی برخورد شود اما در کشور ما متأسفانه یک فرهنگی ایجاد شده که به همه مسائل رنگ سیاسی می‌زنند و این مسئله موجب می‌شود که موضوعات از جنبه تخصصی فاصله بگیرد.

وزیر رفاه و تامین اجتماعی دولت نهم تصریح کرد: ما باید در کشور سیاست اقتصادی داشته باشیم نه اقتصاد سیاسی، و اگر سیاست اقتصادی داشته باشیم یکی از مصادیق آن هدفمندی یارانه‌ها است، فعال کردن بازار سرمایه، وضع تعرفه‌ها را می‌توان انجام داد.

وی اضافه کرد: اما اگر موضوعات سیاسی شد، آن وقت تعرفه را برای ساکت کردن عده‌ای پایین می‌آورید یا با هدفمندی بازی می‌کنید.

کاظمی گفت: بحثهدفمندشدن یارانه‌ها بعد از جنگ مطرح شد چون آن زمان ارز دولتی(۷ تومانی) داشتیم اما در بازار گرانتر بود و برای مثال فردی با ارز دولتی ماشین‌آلات وارد می‌کرد و در بازار به قیمت آزاد می‌فروخت و رانت ایجاد شده بود.

وی افزود: سپس برای اینکه قیمت‌ها متعادل شود، آزادسازی ارز آغاز شد و ارز رقابتی به بازار آمد تا قیمت ارز جایگاه خود را پیدا کرد.

کاظمی گفت: بحثدیگر در مورد حامل‌های انرژی بود که چون قیمت مواد اولیه و انرژی پایین بود، کالای با قیمت تمام شده پایین را افراد مختلف با توان مالی مختلف استفاده می‌کنند و این تفکر به وجود آمد که ثروت ملی را اگر قرار است با سود بالاتر عرضه کنیم، مابه‌التفاوتی که از این محل ایجاد می‌شود، در جامعه توزیع منطقی شود.

وی اضافه کرد: اینکه برخی کاندیداها در دوره‌های گذشته و این دوره عنوان می‌کنند که به هرکس فلان مقدار یارانه پرداخت می‌کنیم، از این محل است اما نباید یارانه به صورت نقدی پرداخت شود.

کاظمی تصریح کرد: متأسفانه در این دوره، کاندیداها مثل افرادی در حراجی کالا عرضه می‌کنند، بر سر میزان پرداخت نقدی به مردم رقابت می‌کنند، در حالی که این کار صحیح نیست.

وی ادامه داد: یک راه صحیح این است که بخشی از این رقم به صورت نقدی به افراد نیازمند پرداخت شود اما متأسفانه دولت برای اجرای هدفمندی آسان‌ترین و بدترین راه که پرداخت نقدی بود را انتخاب کرد.

رئیس هیئت‌مدیره بانک سرمایه تصریح کرد: یکی از مواردی که به کشور آسیب زد، پرداخت نقدی یارانه بود و به بخش‌های دیگر توجهی نشد، در حالی که برای مثال می‌توان با وضع معافیت مالیاتی گروه‌های مختلف جامعه را توانمند کرد.

وی ادامه داد: همچنین از محل درآمد هدفمندی می‌توان در بخش سلامت صرف کرد زیرا در کشور ما هزینه سلامت بسیار بالاست و مردم با مشکلات زیادی در این‌باره مواجهند.

کاظمی گفت: راه دیگر این است که بخشی از درآمد هدفمندی به آموزش اختصاص پیدا کند چون هزینه آموزش دانش آموزان و دانشجویان بسیار زیاد است.

به گفته وی در کشور سرمایه‌گذاری پایدار انجام نمی‌شود در حالی که می‌توان از محل هدفمندی یارانه‌ها، اشتغال پایدار و سرمایه‌گذاری پایدار به وجود آورد.

کاظمی ادامه داد: به نظر میرسد اگر هدفمندی به صورت علمی اجرا شود هم رضایتمندی مردم به دست میآید و هم آینده جوانان کشور تضمین میشود و درنهایت توسعه اقتصادی فراهم خواهد شد.