به گزارش افکارنیوز؛ بازار آزاد ارز اولین بازاری بود که عصر روز گذشته و با پایان موعد ثبت نام کاندیداهای یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری، چشم انداز مثبتی را برای اقتصاد ایران در روزهای پس از برگزاری انتخابات پیش بینی کرد. به طوری که سیاسی ترین ارز بازار یعنی دلار به تنهایی سیر نزولی را آغاز کرد و از ۳ هزار و ۵۴۰ تومان تا ۳ هزار و ۴۶۰ تومان عقبگرد کرد.

هر چند امروز این نرخ در دامنه ۳ هزار و ۴۷۰ تا ۳ هزار و ۵۰۰ تومان نوسان داشته ولی ریزش قیمت ها البته با محدوده ای کمتر از ۱۰ تومان، مبتلابه ارزهای اروپایی و آمریکایی و نیز دلار استرالیا نیز شده است.

تلاقی این اتفاق با تعطیلی پایان هفته بازارهای جهانی موجب شده تا همزمان با ثبات قیمت جهانی اونس طلا در رقم یکهزار و ۴۴۸ دلار، صبح امروز بازار داخلی طلا و سکه نیز به افت قیمت ها آن هم تنها به پشتوانه افت نرخ دلار آزاد، تن دهد.

قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار در اولین دقایق داد و ستدهای امروز به پایین تر از ۱۲۰ هزارتومان نیز رسید. قیمت تمام سکه طرح جدید هم حدود ۱۵ هزارتومانی نسبت به نرخ های دیروز کاهش یافت و از نرخ یک میلیون و ۳۰۰ هزارتومان فاصله بیشتری گرفت.

البته هنوز افت نرخ ها در بازار چندان به سکه های خرد بازار رسوخ نکرده است.

هر چند نوسان بعداز ظهر امروز نرخ دلار در محدوده ۳ هزار و ۴۷۰ تا ۳ هزار و ۵۰۰، بازار طلا و سکه را نیز آرام نگذاشته ولی همچنان جو بازار ارز و طلا آبستن نزول بیشتر قیمتها است. در واقع پس از افت روانی عصر روز گذشته حالا بازار در حال جمع بندی نهایی برآیند نیروهای انتخاباتی است.
این که این جمع بندی چه زمانی نهایی می شود و قیمت ها پس از افت واقعی چه زمانی به ثبات نسبی می رسند، نیازمند گذار از چند مرحله اساسی است، اعلام تایید صلاحیت ها، شکل گیری ائتلاف ها، اعلام نتایج نظرسنجی ها و پایان شمارش آراء.

اما اگر جریان پیشروی در رقابت خودنمایی کند، به طور حتم بازار زودتر از اینها هم به جمع بندی خواهد رسید.

آن چنان که اضطراب ها در سال ۸۴ پیش از موعد برگزاری انتخابات و اعلام نتایج آن بروز کرد و از آذرماه سال ۸۳، سیر نزولی شاخص کل بورس تهران از رقم ۱۳ هزار و ۸۰۰ واحد آغاز شد و تقریبا یکسال و به طور مستمر تا نزول از مرز روانی ۱۰ هزارواحد ادامه یافت.

اما حالا به عکس آن روزها، بازار سهام نیز امیدوار است. صبح امروز شاخص کل بورس تهران تنها در فاصله ۱.۵ ساعت حدود ۷۰۱ واحد رشد کرد و به ۴۵ هزار و ۷۹۲ واحد رسید. اگر نبود شایعه تصویب اخذ عوارض از پالایشگاه ها برای واریز به صندوق توسعه ملی در روند بررسی لایجه بودجه کشور در مجلس، این روند ادامه می یافت و رکورد رشدی دیگر در بورس تهران می شکست.

یعنی این بار دماسنج اقتصادسیاسی ایران هر چند دیرتر از تجربه سال ۸۴ ولی در جهت مخالف حرکت می کند لذا طرفداران هر کدام از کاندیداهای مطرح از هاشمی و مشایی گرفته تا ولایتی و جلیلی می توانند ادعا کنند که نبض بازار برای کاندیدای مورد حمایت آنها می زند، البته این ادعایی است که یک ماه بیشتر دوام نمی آورد.