وعده های عجیب و غریب برخی کاندیداها
گروه اقتصادی:

طبق جدیدترین گزارش مرکز آمار ایران، میزان تورم در ۱۲ ماه منتهی به اردیبهشت ۳۱ درصد اعلام شده است. با این وضعیت، تک‌ رقمی کردن تورم جایگاه خاصی در وعده‌های انتخابات ریاست جمهوری پیدا کرده است.

به گزارشافکارنیوز، طبق گزارش تازه‌ی مرکز آمار ایران از شاخص بهای کالا و خدمات مصرفی خانوارهای شهری، در دوازده ماه منتهی به اردیبهشت سال ۹۲ نسبت به مدت مشابه سال قبل، میزان تورم در گروه گوشت قرمز و ماهی و فرآوردهای آنها نزدیک به ۵۳ درصد و در گروه شیر، پنیر و تخم‌مرغ حدود ۵۲ درصد بوده است.

افزایش تورم و گرانی، انتقاد به سیاست‌های اقتصادی دولت محمود احمدی‌نژاد و وعده‌ی برطرف کردن مشکلات کنونی را به یکی از بخش‌های اصلی شعارها و وعده‌های انتخابات ریاست جمهوری دوره یازدهم تبدیل کرده است.

محسن رضایی؛ از ۶ ماه تا ۴ سال
تقریبا هر ۸ نامزد تایید صلاحیت شده‌ی انتخابات وعده می‌دهند از آنچه اشتباهات گذشته خوانده می‌شود پرهیز کنند و رشد و شکوفایی را برای کشور به ارمغان بیاورند.

زمان مورد نیاز برای حل مشکلات اقتصادی از ۱۰۰ روز(علی اکبر ولایتی) تا دو سال(محمد باقر قالیباف) در نوسان است. برخی از نامزدان هم در مناسبت‌های مختلف زمان‌های متفاوتی اعلام می‌کنند.

واحد مرکزی خبر چهارم خرداد از قول محسن رضایی نوشت: " از اوایل مهر و با روی کار آمدن دولت یازدهم تا پایان سال و فقط ظرف ۶ ماه، تورم را مهار خواهم کرد تا مردم از ناحیه گرانی اذیت نشوند. "


این ادعا در یک برنامه تلویزیونی مطرح شد. محسن رضایی ۱۳ خرداد در نشستی که با حضور نمایندگان جامعه اقتصادی در اتاق بازرگانی برگزار شده اندکی محتاطانه ‌تر در این مورد اظهار نظر کرده است.
به گزارش خبرگزاری مهر، رضایی گفت: " به‌طور یقین من تورم را کنترل خواهم کرد، ضمن این‌که دیگر به شیوه گذشته نمی‌توان تورم را کنترل کرد، اما می‌توانیم قول تک‌نرخی شدن تورم را در طول ۴ سال آینده بدهیم. "


ولایتی: دو سال زیاد است، ۱۰۰ روز
محمد باقر قالیباف می‌گوید: " در همین شرایط سخت و تحریم، نابسامانی‌های اقتصادی کشور در کمتر از دو سال قابل ساماندهی است. " اما در مقابل علی اکبر ولایتی وعده داده فقط طی ۱۰۰ روز به اوضاع اقتصادی سامان بدهد.

ولایتی ۱۳ خرداد در یک کنفرانس خبری در خبرگزاری ایسنا گفت این ادعا را با " مشورت با متخصصان امر اقتصاد " مطرح کرده است.

علی اکبر ولایتی ظاهرا با اشاره به اظهارات قالیباف برای ادعای خود توجیه جالبی ارائه می‌کند: " در شرایطی که گرانی و تورم نقطه به نقطه ۴۰ درصد است و مردم در زمان خرید کالاها همچون گوشت با افزایش قیمت‌ها در مقطع زمانی کوتاه مواجه می‌شوند، طبیعتا نمی‌توان به آنها گفت که ظرف دو سال دیگر تمامی مشکلات حل می‌شود. "

محمدرضا عارف نیز که در برنامه تبلیغات تلویزیونی خود گفته " در حال حاضر بیش از ۱۶۰ کشور دنیا تورم یک رقمی دارند "، وعده داده تورم ایران را هم یک‌رقمی کند. او در مورد چگونگی تحقق این وعده هنوز توضیح دقیقی نداده است.


سعید جلیلی که تا کنون در مورد برنامههای اقتصادی دولت احتمالیاش توضیح زیادی نداده، دهم خرداد در یک مناظره تلویزیونی با اشاره به این که "بیشترین رنج تورم برای مردمی است که مالیات میدهند" نتیجه گرفت: "در سیاستهای دولت برای کنترل تورم باید به دنبال راهحلهای ساختاری باشیم نه مقطعی."