به گزارش افکارنیوز، علی‌اکبر وحیدی آل‌ آقا، با تاکید بر این‌که با تغییر دولت‌ها اولویت‌های وزارت نفت تغییر نمی‌کند، توضیح داد: اولویت‌های زیربنایی کشور در صورت آمدن دولت جدید تغییر نمی‌کند چه برسد به اولویت‌های یک وزارتخانه در این شرایط تغییر کند.

وی ادامه داد: با توجه به این‌که اولویت‌های صنعت نفت در درون وزارت نفت به تایید و تصویب رسیده است، تغییر عمده‌ای در دولت یازدهم نخواهد کرد، بلکه شاید شکل اجرای اولویت‌ها تغییر کند؛ به‌طور مثال ممکن است در دوره‌ای واگذاری طرح‌های صنعت نفت با اولویت شرکت‌های داخلی باشد و در دوره‌ای با شرکت‌های خارجی، بنابراین اصل قضیه که توسعه میادین است تغییری نخواهد کرد.

به گفته وحیدی آل آقا دو اولویت مهم وزارت نفت در حال حاضر مدیریت مصرف انرژی و داشتن برنامه‌ای منسجم برای توسعه‌ی میادین مشترک است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا با برطرف شدن تحریم‌ها و امکان حضور دوباره شرکت‌های خارجی در پروژه‌های صنعت نفت ایران باید شاهد حذف پیمانکاران داخلی از این پروژه‌ باشیم، اظهار کرد: در دنیای امروز کسی که کارش خوب باشد در صورت افزایش رقبا حذف نمی‌شود مگر این‌که آن فرد به زور کاری را به دست آورد.

مدیر اسبق مهندسی نفت شرکت مهندسی و توسعه نفت(متن) افزود: ‌ اگر پیمانکاران داخلی سطح کارشان بالاست باید آن را حفظ کنند و در غیر این صورت باید کیفیت کار خود را افزایش دهند دراین صورت نباید نگران حذف‌شدن از طرح‌های صنعت نفت کشور باشند.

وحیدی آل‌ آقا خاطر نشان کرد: در صورت ورود دوباره شرکت‌های خارجی این شرکت‌ها طرح‌های واگذار‌شده به پیمانکاران داخلی را از آنها نمی‌قاپند مگر این‌که شرکت‌های داخلی از عهده‌ی انجام کاری که به آنها واگذار شده بر نیایند.

وی در مورد این‌که آیا حضور دوباره شرکت‌های معتبر نفتی در ایران موجب می‌شود پیمانکاران چینی که اکنون برخی از طرح‌های مهم نفتی کشور را در دست دارند با کیفیت بهتری کار را انجام دهند، گفت: در واقع در تحریم‌ها وقتی سه فروشنده به فردی جنسی را می‌فروشند فروشنده چهارم قیمت‌ها را افزایش می‌دهد.

این مدیر اسبق صنعت نفت افزود: این یک واقعیت است که رفع محدودیت، دامنه‌ی رقابت را گسترده می‌کند و امکان استفاده از شرایط و امکانات را افزایش می‌دهد به خصوص در مواردی که کسی که برای شما کار می‌کند لزوما بهترین در دنیا نیست، چه از نظر کار و کیفیت و حتی قیمت.

وی با بیان اینکه همیشه و همیشه بالا رفتن رقابت به نفع میزبان و مصرفکننده است، گفت: شرکتهای معتبر خارجی هماکنون نیز تمایل به ورود به پروژههای نفتی ایران را دارند اما دولتهایشان مانعی برای انجام چنین کاری هستند. البته در صورت تعدد کشورها و شرکتهای نفتی در ایران رقابت بین پیمانکاران داخلی و خارجی افزایش خواهد یافت و در نتیجهی آن کشور از این موضوع منتفع میشود.