به گزارش افکارنیوز، این روزها اظهار نظر های متفاوتی در خصوص حذف یارانه دهکهای بالای جامعه مطرح می شود حتی این اصلاحیه در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز مطرح و به تصویب اولیه رسیده است.

در همین خصوص خبرنگار حرا به گفت و گو با علی قنبری استاد دانشگاه تربیت مدرس و کارشناس مسایل اقتصادی نشسته است که در ادامه می خوانید:

آقای دکتر با توجه به اینکه تاکنون به تمامی اقشار جامعه یارانه نقدی پرداخت می شد آیا حذف دهک های بالا و اصلاح این قانون صحیح است؟

پرداخت یارانه نقدی به شیوه موجود اقدام صحیحی نیست و موجب تورم می شود کما اینکه تورم ما بالای ۴۰ درصد است و یکی از کشورهای دارای بیشترین تورم در دنیا محسوب می شویم. بنده مخالف پرداخت یارانه به این شیوه هستم کمااینکه پرداخت ۴۵ هزار تومان در ماه برای هر یک نفر در مقابل میزان افزایش قیمت حامل های انرژی رقمی نیست.

به نظر می رسد اگر یارانه به شکل سبد کالایی - که می تواند کالای اجتماعی، فرهنگی و حتی کالای اقتصادی باشد - بهتر می توانست نتیجه بدهد. لذا پرداخت یارانه به همه افراد یک اشکال دیگر است. باید اصلاح قانون هدفمندی یارانه ها منطقی و عقلایی شود و حداقل بار تورمی آن کاهش پیدا کند و به افراد نیازمند پرداخت گردد.

باید از پرداخت یکنواخت به همه افراد پرهیز کرد اما متاسفانه دولت گذشته نتوانست شیوه درستی را اعمال کند و این شیوه غلط بود و تنها به دلیل راحتی و سادگی انتخاب شد.

در صورتیکه دولت یارانه دهکهای بالای جامعه را حذف کند در جامعه از نظر روانی چه تاثیری می گذارد؟ آیا موجب ایجاد فضای منفی برای دولت نخواهد شد؟

اگر یارانه به افراد به شکل سبد کالایی پرداخت شود و اعلام هم شود و افراد نیازمند بتوانند از بیمه تحصیلات و کالاهای مختلف سیاسی، اقتصادی اجتماعی و فرهنگی و حتی برخی از کالاهای اساسی تامین شوند فکر می کنم آثار منفی نخواهد داشت.

به نظر شما یارانه افراد با چه درآمدی، باید حذف شود؟

میزان درآمد مهم نیست بلکه میزان خط فقر مهم است چرا که ممکن است درآمد ۱ میلیون باشد ولی تورم ۴۰ درصدی ۴۰۰ هزار تومان آن را حذف و بی اثر کند. بنابراین درآمد وی به ۶۰۰ هزار تومان تقلیل پیدا می کند. به هر حال باید ابتدا خط فقر تعریف شود یعنی خطی که اگر شخصی آن درآمد را نداشته باشد نمی تواند حداقل های مورد نیاز خود را تامین کند و کالاهایی که برای سلامت، آگاهی و بهبود و رفاه زندگی موثر باشد را مصرف کند.

در حال حاضر خط فقر چقدر است؟

در شهرهای مختلف خط فقر متفاوت است. به نظر می رسد در تهران خط فقر در حدود ۲ میلیون تومان است اما در شهرهای دیگر یک مقدار کمتر است. اگر کسی در تهران ماهانه ۲ میلیون تومان در آمد نداشته باشد زیر خط فقر است. اما در شهرهای بزرگ دیگر در حدود ۱میلیون و ۷۰۰ هزار تومان می باشد و در شهرهای کوچک و روستاها مقداری کمتر است.

یعنی هر خانواده ای دو میلیون تومان باید درآمد داشته باشد؟

هر فرد کار کن و سرپرست هر خانواده باید بیش از ۲ میلیون حقوق بگیرد.

با توجه به خط فقری که ترسیم کردید چند درصد باید حذف شوند؟

باید دید چند درصد جامعه بیش از ۲ میلیون تومان حقوق میگیرند. بنابراین ابتدا نیاز است آمار درستی گرفته شود.

اگر یارانه دهک های بالای حذف گردد آیا کسری بودجه دولت جبران می شود؟

دولت باید کسری بودجه خود را حذف کند. دولت گذشته متاسفانه تصمیمات غلط بسیاری اتخاذ کرد که این اقدام هزینه های دولت مخصوصا هزینه های جاری را زیاد کرد و دولت را بسیار بزرگ کرد. دولت جدید باید اینها را حذف کند باید دولت کوچک و چابک باشد و بجای اجرا باید نظارت کند و از ورود به مسایل اقتصادی پرهیز کند. بخش خصوصی نیز باید تقویت شود و هزینه های جاری کاهش پیدا کند و هزینه های توسعه ای و زیر بنایی بیشتر مورد توجه باشد.