به گزارش افکارنیوز، ایرج ندیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص بررسی تبصره هدفمندی توسط کمیسیون اقتصادی، گفت: صبح امروز تبصره هدفمندی با حضور یکی از مسئولان معاونت برنامه‌ریزی و یکی از مسئولان وزارت نیرو در کمیسیون اقتصادی بررسی شد.

وی افزود: در این جلسه یک سری سؤالاتی مطرح شد از جمله علت عدم ارسال سیاست‌ها با احکام در لایحه هدفمندی و اینکه چرا این سیاست‌ها از جهت اعداد و ارقام همراه با لایحه هدفمندی نیامده است.

عضو کمیسیون اقتصادی اظهار داشت: موضوع دیگری که در این جلسه مورد سؤال قرار گرفت این بود که آثار تورمی و نقش قیمت‌ها در افزایش تورم چقدر است.

ندیمی اظهار داشت: در این جلسه اثرات نقدینگی و چگونگی مدیریت آن، مباحثمربوط به دهک‌ها و حذف برخی از دهک‌ها از شمول دریافت یارانه، کیفیت تقسیم هزینه‌ها بین حامل‌های انرژی بخصوص بنزین و گازوئیل، علت یارانه‌بگیری ایرانیان خارج از کشور، مباحثمربوط به حمایت از برق و انرژی‌های گاز مورد بررسی قرار گرفت.

وی افزود: در این جلسه همچنین در خصوص رقم ۶۳ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده برای درآمد حاصل از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و ۲۸ هزار میلیارد تومان حاصل از اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها در سال گذشته صحبت شد.

عضو کمیسیون تلفیق اظهار داشت: در مجموع درباره ۲۴ مورد سؤال شد که این سؤالات در کمیسیون تلفیق عصر امروز مورد بررسی قرار می‌گیرد.

ندیمی در خصوص تبصره هدفمندی گفت: معتقدم تبصره هدفمندی حتما تورم به همراه دارد ولی این تورم باید حتما متناسب با شرایط اقتصادی باشد و نباید اجازه دهیم این تورم به حالت شوک تورمی درآید.

وی افزود: کسانی که مجموع درآمدشان بیش از ۱۲ میلیون تومان در سال می‌شود باید از شمول یارانه‌بگیران خارج شوند و نباید یارانه بگیرند.

عضو کمیسیون انرژی در پاسخ به این سؤال که آیا درآمد ۵۲ هزار میلیارد تومانی مطرح شده در تبصره هدفمندی از محل اصلاح قیمت‌ها قابل تحقق است و در صورت تحقق بار تورمی دارد یا خیر، گفت: اتفاقا یکی از سؤالاتی که مطرح است همین است که نباید به یکی از این دو گزینه گرفتار شویم.

ندیمی گفت: یعنی نباید آنقدر قیمت‌ها را افزایش دهیم که حاصل نشود و دچار کسری شویم و همچنین نباید آنقدر قیمت‌ها را گران کنیم که موجب فشار به مردم شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس پرداخت یارانه به ایرانیان خارج از کشور، ارائه سبد کالا و نیز پرداخت نقدی و غیرنقدی و اینکه آیا با اجرای هدفمندی رکود بیشتر خواهد شد و برنامه دولت در این باره چیست را از دیگر ابهامات دانست.

ندیمی افزود: چگونگی تقسیم و توزیع حامل‌های انرژی برای مجلس مبهم است و باید شفاف شود. در این باره قطعا از مسئولان معاونت نظارت راهبردی خواسته خواهد شد تا پاسخگو باشند.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه با بیان اینکه تا ساعت ۴ عصر امروز کمیسیون‌های تخصصی فرصت دارند نظرات کارشناسی خود درباره هدفمندی را به کمیسیون تلفیق ارائه دهند تصریح کرد: پس از این موضوع کمیسیون تلفیق امشب و یا فردا به بررسی این نظرات خواهد پرداخت.

وی افزود: به هرحال اختلافنظرهای اساسی وجود دارد که امیدواریم در جلسه کمیسیون تلفیق امروز با هماندیشی با اعضای دولت به یک نتیجه مطلوب برسیم.