اصول مدیریت صحیح صنعتی

اتخاذ شيوههاي تشويقي و تنبيهي متناسب، تاثير عمدهاي در انگيزه كاركنان به انجام وظايف محولشده و نيز پيشگيري از تخلف دارد.يكي از نكات جالبي كه در بازديد مهندس نعمتزاده، وزير صنعت معدن و تجارت از شركت سايپا اتفاق افتاد اين بود كه وقتي وزير اشكالي در يك قسمت ميديد يا اينكه تقاضاي انجام كاري را زودتر از موعد داشت از مديرعامل سايپا ميخواست اگر مسئول مربوطه و كارگران زودتر از زمان مشخص شده نسبت به انجام كار اقدام نمودند مورد تشويق قرار گيرند.

عامل زمان در راه‌اندازی پروژه‌ها اگر در سنوات گذشته مورد توجه صنعت کشور قرار می‌گرفت اما رویکرد مهندس نعمت‌زاده و تاکید وی در افتتاح پروژه‌ها قبل از زمان معین شده با در نظر گرفتن تشویق و پاداش نشان از تجربه بالای ایشان در کار و ایجاد انگیزه در کارکنان دارد.

نظام تشویق و تنبیه، از مسلمات اصول مدیریت محسوب می‌شود؛ چرا که یک مدیر کارآشنا، بعد از نظارت و ارزیابی از تلاش‌های کارکنانی که شایستگی خویش را در میدان عمل به اثبات رسانده‌اند، آنها را تشویق و در مقابل، کسانی را که به مسئولیت خود عمل نکرده‌اند، تنبیه می‌نماید.

یکی از اصول تشویق و تنبیه، مدیریت صحیح است. بدیهی است که در یک نظام مدیریتی ناصحیح نمی‌توان توقع داشت افراد به درستی به وظیفة خود عمل کنند لذا آماده‌سازی یک پروژه قبل از زمان در نظر گرفته شده در سایه مدیریت صحیح و سعی و تلاش کارکنان محقق می‌شود و مطمئنا باید برای انگیزش کارکنان نظام تشویق نیز در نظر گرفته شود.

تاثیر تشویق را روز بعد از بازدید وزیر در بین کارگران و کارکنان به وضوح می‌شد ملاحظه کرد زیرا این عزیزان با انرژی مضاعف بدنبال راه‌اندازی خط تولید قبل از موعد در نظر گرفته شده هستند تا به قولی که در حضور وزیر محترم به مدیرعامل خود دادند جامه عمل بپوشانند.

دكتر مجتبي نظري