تعطیلی شورای گفتگوی دولت و بخش‌خصوصی

به گزارشافکارنیوز،آخرین باری که جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی تشکیل شد، محمدباقر قالیباف، شهردار تهران در برج میلاد پذیرای وزرای امور اقتصادی و دارایی، نیرو و رئیس کل بانک مرکزی بود، اما از تاریخ برگزاری آخرین جلسه، بیشتر از یکماه می گذرد.

۲۸ مردادماه سال جاری بود که وزرای دولت و نمایندگان بخش خصوصی گرد هم آمدند تا بار دیگر جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی را تشکیل دهند، اما از آن تاریخ به بعد، اگرچه قرار بر این بود که هر دو هفته یکبار جلسات کارشناسی و هر ماه یکبار جلسات اصلی با حضور وزرا تشکیل شود، اما خبری از این جلسه در شهریورماه نشد و اگرچه پیش بینی می شد روز گذشته(دوشنبه) که آخرین روز شهریورماه هم بود، این جلسه برگزار شود، اما خبری نبود.

البته عدم رغبت وزرا به حضور در جلسات شورای گفتگو باعثشد که جلسات به جای برگزاری هر دو هفته یکبار، جای خود را به هر ماه یکبار بدهد، اما گویا این بی رغبتی باعثشده تا همین یک ماه یکبار هم برگزار نشود و حداقل تجربه شهریورماه این را نشان داده است.

البته عدم برگزاری جلسات شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی در زمان دولت محمود احمدی نژاد هم سابقه دارد. جلساتی که به دلیل عدم حضور وزرا و به حد نصاب نرسیدن آن، تشکیل نمی شد و به نوعی به کما رفت. اما در دولت حسن روحانی، قرار بر این بود که تعامل جدی میان دولت و بخش خصوصی برقرار شود و بر این اساس جلسات شورای گفتگو از سوی دولتی ها مورد استقبال واقع شد، اما گویا این جلسات هم چندان به مذاق دولتی ها خوش نیامده و قصد ندارد که در آن حضور یابند.

نکته حائز اهمیت در این جلسات، عدم حضور وزیر جهاد کشاورزی به عنوان یکی از اعضای شورا است، که نه در دولت احمدی نژاد و نه در دولت روحانی، گویا خود را مکلف نمی دانند که در هیچ از یک جلسات شرکت کند، در مقابل، شاید منظم ترین فرد در جلسات شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی در دولت یازدهم را بتوان علی طیب نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی دانست که تلاش می کند در بیشتر جلسات به طور منظم شخصا حضور یابد، بعد از آن محمدرضا نعمت زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت است که حضور منظمی در جلسات شورا دارد.

در مقابل، اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران نیز به موازات پارلمان بخش خصوصی، شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان تهران را به صورت منظم برگزار می کند و رقیبی برای شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی شده است. البته برگزاری این جلسات در تمامی استانهای کشور صورت می گیرد و این تنها تهران نیست که شورای گفتگو را تشکیل می دهد، اگرچه این شورا نیز بدون حضور خبرنگاران برگزار می شود و حتی گزارش جلسه هم به صورت مستقیم به خبرنگاران ارایه نمی شود.

به هرحال امید می رود که شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی که محلی برای تعامل و حل مشکلات فعالان اقتصادی شده است، به تعطیلی نیانجامد و وزرای دولت روحانی هم همچون دولت گذشته، راه همتایان خود را در عدم حضور در این جلسات در پی نگیرند.