تسهیل کویت برای صدور روادید برای تجار ایرانی

به گزارش افکارنیوز، دکتر طیب نیا در این دیدار از آمادگی دستگاهها و وزارتخانه های اجرایی جمهوری اسلامی ایران برای تقویت روابط و همکاری های دو جانبه خبر داد و گفت: دستگاهها و سازمانهای دولت جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارند در بخش های مختلف اقتصادی به ویژه سرمایه گذاری، بانکی، مناطق آزاد و سایر حوزه ها با دولت کویت گفت‌وگو و همکاری کنند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان در ادامه گفت: دو کشور ایران و کویت از روابط دیرینه و مشترکات بسیاری برخور دارند و ضرورت دارد، از ظرفیت های موجود به منظور اجرای توافق های بین دو کشور جهت گسترش و تعمیق روابط اقتصادی دو کشور بهره برداری مناسب صورت بگیرد.
دکتر طیب نیا اراده سیاسی موجود بین رهبران دو کشور را زمینه مناسبی برای گسترش همکاری اقتصادی و بازرگانی بین دو کشور دانست و افزود: اعتقاد دارم باید از این فرصت برای توسعه مناسبات، حداکثر استفاده را نمود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان در ادامه گفت: تعاملات اقتصادی می تواند نقش موثرتری در ایجاد فضای مناسب برای گسترش روابط و همکاری های منطقه ای و بین المللی ایفا کند.

وی افزود: معتقدیم اگر عوامل اقتصادی فعال باشند، دیگر بخش ها نیز فعال خواهند شد و روابط دو کشور در مسیر مناسب و با سرعت بیشتری ارتقاء خواهد یافت.
وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان از آمادگی ایران برای ارایه تسهیلات و مشوق های ویژه به سرمایه گذاران کویتی در بخش های کشاورزی و هتل داری خبر داد.

وی ایجاد و توسعه زیرساختهای لازم از جمله تسهیل صدور روادید برای تجار ایرانی را از مهم ترین اقداماتی دانست که می تواند به ارتقاء روابط اقتصادی و بازرگانی بین دو کشور کمک نماید.
طیب نیا در ادامه گفت: با توجه به همراهی مدیران عالی رتبه بخش سرمایه گذاری، آمادگی داریم در خصوص ایجاد کمیته سرمایه گذاری مشترک گفتگو و یادداشت تفاهم امضاء کنیم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران سپس به وجود ظرفیت های مناسب همکاری در مناطق آزاد کشورمان خبر داد و افزود: با توجه به تسهیلات ارایه شده در مناطق آزاد، منطقه ازاد اروند می تواند محل مناسبی برای سرمایه گذاران کویتی باشد.
وی با اشاره به همراهی تیم مجربی از بانک مرکزی و بانک های خصوصی در هیات ایرانی خطاب به وزیر دارایی کویت گفت: بدون شک مذاکرات بانک های دو طرف می تواند تسهیل کننده روابط بخش های دیگر باشد و رهنمودهای جنابعالی نیز کمک کننده خواهد بود.

طیب نیا از آمادگی تاسیس بانک مشترک و یا شعبه بانکی و همچنین برقراری روابط کارگزاری از سوی طرف ایرانی خبر داد و افزود: با توجه به اینکه گسترش هر گونه همکاری تجاری و سرمایه گذاری نیاز به برقراری رابطه بانکی دو جانبه دارد، جهت توسعه روابط بانکی در قالب ایجاد دفتر، شعبه بانکی و یا برقراری روابط کارگزاری بین منتخبی از بانکهای دو کشور آماده هستیم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان از آمادگی ایران برای ارتقاء همکاری های بیمه ای و همچنین تاسیس شرکت بیمه مشترک بین دو کشور خبر داد.

طیب نیا صدور خدمات فنی و مهندسی را از دیگر ظرفیت های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران بر شمرد و به وزیر دارایی کویت گفت: با توجه به تجربیات و توانمندی شرکت های ایرانی در حوزه صدور خدمات فنی و مهندسی، آمادگی داریم تا در اجرای پروژه های زیر بنایی به ویژه ساختمان سازی در کویت مشارکت کنیم.
وی ظرفیت بخش کشاورزی ایران را از دیگر حوزه های قابل توجه برای توسعه همکاری های اقتصادی بین دو کشور دانست و گفت: منطقه خاورمیانه یکی از کم آب ترین مناطق دنیا به شمار می رود، لذا با توجه به نیاز کویت به تولید مواد غذایی و وجود فرصت های مناسب سرمایه گذاری در استانهای جنوبی ایران در حوزه های کشاورزی و صنایع غذایی از سرمایه گذاری مشترک شرکت های کویتی در این زمینه استقبال می کنیم.

طیب نیا با اشاره به ظرفیت های مالی کویت به ویژه صندوق های سرمایه گذاری و توسعه ای این کشور گفت: جمهوری اسلامی ایران از سرمایه گذاری مشترک با طرف کویتی در قالب شیوه های مختلف تامین مالی در دو کشور و با اجرای پروژه در کشورهای ثالثهمانند عراق استقبال می کند.

در این دیدار همتای کویتی وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان با تاکید بر اراده جدی کشورش به تقویت و توسعه روابط دوجانبه زمینه های مطرح شده از سوی طیب نیا را برای همکاری دو کشور مناسب و قابل تحقق ارزیابی کرد و بیان داشت که امیر نشین کویت تمام تلاش خود برای تحقق توافقات انجام شده را به کار خواهد گرفت.