افزایش قیمت‌ مسکن در کمین بازار است

به گزارش افکارنیوز، بازار مسکن طی سال های اخیر به واسطه افزایش قیمت ها و کاهش قدرت خرید مردم با رکود مواجه شده و علی رغم این که در سال گذشته قیمت مسکن کاهش یافت اما باز هم رکود در بازار از بین نرفته است. همین موضوع باعثشده تا در سال ۱۳۹۴ مهم ترین اولویت در حوزه مسکن از بین بردن رکود موجود در بازار باشد.

در همین رابطه موضوع افزایش وام خرید مسکن از سوی مسئولان مطرح شده است که عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در این رابطه اعلام کرد وزارت راه و شهرسازی همچنان پیگیر وام ۸۰ میلیون تومانی خرید مسکن و تصویب آن است.

در حالی وزارت راه و شهرسازی به دنبال افزایش وام خرید مسکن است که بسیاری از کارشناسان کاهش قدرت خرید مسکن را تنها یکی از عوامل ایجاد رکود در بازار می دانند و معتقدند کاهش ساخت و ساز مسکن موضوع اصلی در ایجاد رکود است. در همین رابطه حسن محتشم رئیس انجمن انبوه سازان استان تهران اعلام کرده است دولت باید فکری برای حل این مشکل کند. ادامه این وضعیت موجب کاهش عرضه مسکن و افزایش تقاضا می شود که در نهایت موجب افزایش اجاره نشینی و بالا رفتن اجاره بها می شود.

رئیس انجمن انبوه سازان استان تهران افزود: افزایش اجاره نشینی و اجاره بها موجب ورود متقاضیان به بازار خرید مسکن خواهد شد که همین موضوع افزایش قیمت‌ها را به دنبال دارد و بالاخره این موضوع خود را نشان می دهد.

محتشم در خصوص اینکه قیمت مصالح ساختمانی کاهش داشته است یا نه افزود: در سال ۹۳،۲۰ درصد تورم عمومی در کشور داشتیم اما مصالح ساختمانی کمتر از تورم رشد قیمت داشت، همچنین بخش مسکن هم ۵ تا ۶ درصد تورم را تجربه کرد.

محتشم به کنترل تورم از طریق سیاست‌های انقباضی و کنترل گردش نقدینگی از سوی دولت اشاره کرد و گفت: مسکن به عنوان پیشران اقتصاد کشور متاثر از رکود سال ۹۲ با کاهش ساخت و ساز و خرید و فروش مواجه شده است و سازندگان و انبوه سازان به دلیل عدم فروش واحدهای خود قادر به شروع کار جدید نشدند. در نیمه اول سال ۹۳ نسبت به نیمه اول سال پیش از آن بیش از ۵۰ درصد کاهش در تعداد آپارتمان‌ها و سرمایه گذاری ها داشتیم و در نیمه دوم سال هم این رقم با کاهش ۷۰ درصدی مواجه شد.

وی با اشاره به اینکه ۱۰ درصد از ساخت و ساز کل کشور در شهر تهران انجام می گیرد، بیان کرد: در مذاکراتی که با بانک‌ها داشتیم، عنوان می کردند که منابع کافی را برای پرداخت وام ندارند اما می بینیم که در سال جدید یک بانک در پردیس زمینی را به قیمت یکهزار میلیارد تومان خریداری کرده و این پول را در مدت ۱۲ ماه به شرکت عمران پردیس بابت تامین تاسیسات مسکن مهر می پردازد.

محتشم به افزایش عوارض صدور پروانه ساختمانی بین ۲۵ تا ۳۷ درصد از سوی شهرداری اشاره کرد و گفت: این موضوع منجر به افزایش قیمت مسکن می شود، زیرا شهرداری یکجا از سازنده آن را دریافت می کند در صورتی که دولت می تواند با مذاکره با شهرداری، اقدامی انجام دهد تا این پول در طول ساخت دریافت شود.

این اظهارات در حالی مطرح می شود که حسام عقبایی رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران گفته است بهار سال ۱۳۹۴، بهار بازار مسکن خواهد بود و خیز خروج از رکود با سرعت بیشتری پیش خواهد رفت. من می‌توانم بگویم در اردیبهشت امسال رکورد خواهیم زد و حجم معاملات چشم‌گیر خواهد بود و شاهد رشد خیز خروج از رکود خواهیم بود.

رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران با بیان این‌که بازار مسکن رونق می‌گیرد و این رونق به اقتصاد کشور کمک می‌کند، گفت: من به مردم این آرامش را می‌دهم که دغدغه نداشته باشند و ما در بهار امسال شاهد افزایش قیمت و سونامی قیمت در بازار مسکن نخواهیم بود.

رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران تصریح کرد: مطمئنا اگر توازن میان عرضه و تقاضا به یک سمت و سویی برود که حداقل بتواند تولید را بالا ببرد، میتوانیم منتظر کاهش قیمت مسکن در بعضی از بخشها باشیم.