به گزارش افکارنیوز، از ابتدای سال جاری پیش‌بینی می‌شد که بازار مسکن نسبت به سال گذشته روند بهتری را دنبال کند و به تدریج از رکود دور شود تا شاید معاملات مسکن رونق بیشتری بگیرند و سکوت مسکن شکسته شود. اما نه تنها رکود از مسکن فاصله نگرفت بلکه به نظر می‌رسد این رکود تشدید شده ‌است.

حال یک فصل از سال گذشته است و هنوز آثار رکود بر بازار دیده می‌شود. رکودی که قرار بود خیلی زودتر از این از بازار مسکن دور شود و حتی دولت هم برنامه‌هایی برای خروج آن اعلام کرد، اما به نظر می‌رسد هنوز عملی نشده است.

از مردادماه سال گذشته تاکنون که دولت حتی لایحه خروج از رکود را تصویب کرد، چند برنامه حول مسکن چرخید و برخی از آنها اجرایی و در نهایت این گونه برداشت شد که برنامه‌های تقویتی و تشویقی بازار مسکن را نجات دهد. در سال جدید نیز برخی از این برنامه‌ها اجرایی شد و برخی همچنان در صف انتظار هستند؛ اما با وجود چند تصمیم برای بازار، هنوز مسکن در رکود سپری می‌کند. به گونه‌ای که آمار اخیر بانک مرکزی نشان ‌می‌دهد میزان معاملات مسکن در سه ماهه ابتدایی امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۸ درصد کاهش داشته است.

این کاهش میزان معاملات بدین معنی است که اوضاع از سال گذشته هم متفاوت‌تر شده و حتی کسانی که گفته می‌شود قدرت مالی خرید مسکن دارند هم از خرید و فروش دست کشیده‌اند و پای انتظار نتیجه مذاکرات ژنو یا یک معجزه نشسته‌اند.

برخی صاحبنظران بر این باورند نشانه دیگر بازار به رکود رفته مسکن، رونق یا فعال بودن بازار رهن و اجاره مسکن است. بازاری که اگر خرید و فروش روی چرخ همیشگی خود باشد در وضعت عادی خواهد بود و اگر خرید و فروش مسکن کاهش یا افزایشی داشته باشد به سرعت واکنش نشان می‌دهد که در این مدت پر رونق‌تر از خرید و فروش بوده است.

البته برخی کارشناسان بر این باورند که رکود تنها در بازار مسکن وجود ندارد و حدود دو سالی می‌شود که اقتصاد کشور به رکود رفته و مسکن که سهم ۳۰درصدی از اقتصاد دارد در سکوت مانده‌است.

به عقیده کیوان شادمان، انتظار برای به نتیجه رسیدن مذاکرات ایران و ۱ + ۵ در تشدید رکود مسکن بی‌تاثیر نبوده‌ است. چرا که برخی از متقاضیان خرید مسکن که تکلیف جیشان مشخص است و قدرت مالی خرید مسکن را دارند نیز دست نگه داشته‌اند.

این کارشناس مسکن در این باره گفت: یکی از دلایل تحمیل رکود بازار مسکن، ‌ بحثسود بانکی است و به نظر من تا اندازه‎ای به صورت نامتعارف زیاد است. بر این اساس مردم گمان می‌کنند که اگر پولشان را در بانک بگذارند بیش از بازار مسکن به سود دلخواه می‌رسند.

وی متذکر شد: مورد دیگر که بر کود بازار مسکن دامن زده مذاکرات هستهای ایران است که به نظر میرسد بیشترین دلیل افت بازار را به خود اختصاص میدهد . چون که هنوز مردم نگران وضعیت آن هستند. اما به نظر من چه به توافق برسند و چه نرسند ، بازار مسکن بهتر میشود .