به گزارشافکارخبر، همچنین افزایش قیمت مواد اولیه باعثشده تا تولیدکنندگان نتوانند هزینه‌های تولید خود را فراهم کنند از این رو مجبورند یا از کیفیت اجناس کم کنند یا بازار را به دست واردات کالاهای خارجی بسپارند.


بنابراین مردم هم به دلیل بیکاری و نبودن اشتغال و کاهش قدرت خرید از تولید داخلی استقبال نکرده و خرید نمی‌کنند یا اینکه به سمت کالاهای ارزان‌قیمت وارداتی کشیده می‌شوند.


همه این عوامل سبب شده تا رکود بر جامعه حکمفرما شود و در پی آن دولت و ملت هم با مشکلات ناشی از رکود دست و پنجه نرم کنند بنابراین باید برای رفع مشکلات مربوط به رکود، تدابیری اندیشیده و راهکارهایی ارایه شود که قابل اجرا بوده و مشکلات را تا حدی برطرف کند.


مسعود دانشمند، عضو اتاق بازرگانی ایران و امارات در رابطه با معنای کلمه رکود و راهکارهای مقابله با آن گفت: رکود یعنی در بازار، خرید و فروش وجود نداشته باشد یا اینکه امکانات تولید فراهم نباشد که با این شرایط تولید متوقف شود. رکود ناشی از قدرت خرید پایین مردم است که با توجه به شرایط اقتصادی مصرف‌کنندگان قادر به خرید نیستند و بیشتر به سمت کالاهای وارداتی ارزان‌قیمت کشیده می‌شوند بنابراین کالاهای تولیدی کشور فروخته نمی‌شود و رکود در جامعه مشکل‌آفرین می‌شود.


وی گفت: در حال حاضر بیکاری باعثشده تا برخی از افراد نتوانند نیازهای خود را تامین کنند. همچنین سطح درآمدها و قدرت خرید پایین است.
دانشمند خاطرنشان کرد: اگر بتوان مشکلات مربوط به اشتغال را حل کرد، مردم قدرت خرید پیدا کرده و بازار با رونق مواجه می‌شود.


وی گفت: باید راهی پیدا کرد تا در بطن آن، مردم قدرت خرید پیدا کنند بنابراین در پی آن، واحدهای تولیدی انگیزه زیادی برای کار پیدا کرده و تولیدات کشور بالا می‌رود و واحدهای تولیدی هم اشتغال ایجاد می‌کنند.


این فعال اقتصادی گفت: یکی از راه‌های اساسی خروج از رکود، جا انداختن و ترویج فروش اقساطی کالاهاست. به این صورت که واحدهای تولیدی ۱۰ تا۲۰ درصد قیمت کالای خود را به صورت نقد از مشتری گرفته و بقیه آن را به صورت اقساط یکساله و دو ساله دریافت کنند.


دانشمند گفت: در همین راستا اقساطی که از مردم گرفته می‌شود، باید به صورت سفته دریافت شود، نه به صورت چک و این سفته‌ها را نظام بانکی خریداری کرده و به کارخانجات بدهد و با بهای پول سفته‌ها، کارخانجات مواد اولیه خریداری کرده یا اینکه دیون دولتی مانند مالیات و بیمه‌ها را پرداخت کنند که به نظر بسیاری از فعالان بازار اجرایی شدن این فرمول، راه‌حل بسیار خوبی است.


وی در رابطه با یارانه‌ها گفت: از طرف دیگر پرداخت یارانه‌ها به این شکلی که وجود دارد، باید به طور کل تعطیل شود و یارانه‌ها را به سمت نیازهای اساسی مردم سوق دهیم.


دانشمند ادامه داد: نیازهای اساسی مردم شامل مسایل مربوط به آموزش‌وپرورش، بهداشت و درمان و مسکن می‌شود که اگر یارانه‌ها را به این بخش‌ها اختصاص دهیم، بسیاری از مشکلات مربوط به رکود حل می‌شود.


وی گفت: اگر یارانه‌ها در زمینه خرید مسکن ارزان‌قیمت به مردم داده شود، تقاضای خرید خانه افزایش پیدا کرده و در پی آن، خرید لوازم خانگی هم اتفاق می‌افتد بنابراین تولید با رشد مواجه شده و مشکل اشتغال هم حل می‌شود.


عضو اتاق بازرگانی گفت: تزریق یارانه‌ها به تولید چندان فایده‌ای ندارد و نظر بنده اختصاص دادن یارانه‌ها به تامین نیازهای اساسی مردم که در قبل به آن اشاره شده است زیرا این موضوع بهره‌وری در تولید را بالا می‌برد.


وی گفت: اما اگر یارانه‌ها را به بخش تولید تزریق نماییم و دو سال بعد پرداخت یارانه به آنها را متوقف کنیم، دوباره واحدهای تولیدی با مشکل مواجه می‌شوند. پس بهتر است یارانه‌ها در زمینه‌های دیگری اختصاص پیدا کند تا این‌گونه تولید با رشد مواجه شود.


دانشمند در رابطه با فروش اقساطی کالاها به مشتریان گفت: باید تسهیلات مربوط به فروش اقساطی در زمینه کالاهای داخلی پرداخته شود تا اشتغال برای کارگران ایرانی فراهم شود چراکه در غیر این صورت، فقط به اشتغال کارگران خارجی کمک می‌شود و سودی برای مردم ندارد.
وی گفت: با تحقق این موضوع، تولیدکنندگان داخلی هم انگیزه پیدا کرده و در بهبود کیفیت کالاهای تولیدی خود تلاش می‌کنند بنابراین رکود حاکم بر بازار لوازم خانگی نیز از بین می‌رود.


برای خروج از رکود، نباید تورم را افزایش داد
برای خروج از رکود الزاما نباید تورم را افزایش داد بلکه قطع یارانه‌های نقدی برخی افراد و حامل‌های انرژی و توقف دستوری نرخ ارز از مواردی است که زمینه خروج از رکود را با پرداخت یارانه به تولید فراهم می‌کند.


در همین رابطه مسعود خوانساری، رییس اتاق بازرگانی تهران اظهار کرد: راه خروج از رکود الزاما بالابردن تورم در جامعه نیست بلکه سه کار اساسی را باید در کشور برای خروج از رکود انجام داد.


وی خاطرنشان کرد: ما یارانه بسیار زیادی برای پرداخت حامل انرژی پرداخت می‌کنیم و سوخت را ارزان به دست مصرف‌کننده می‌رسانیم. یکی از راهکار‌های شرایط خروج از رکود قطع این یارانه و در عوض اختصاص آن به بدهی دولت به پیمانکاران و کمک به صنایع است.


رییس اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: ما در حال حاضر به
۷۰ میلون نفر یارانه پرداخت می‌کنیم که بخشی از آنها متمول بوده و به یارانه‌ها احتیاج ندارند. با عدم پرداخت این یارانه می‌توان از این محل نیز برای حمایت از تولید و پرداخت بدهی‌های دولت به پیمانکاران استفاده کرد.

وی گفت: دولت در حال حاضر دارد یارانه به جامعه تزریق می‌کند اما این پول برای حمایت از تولید و پرداخت بدهی‌های خود به پیمانکاران استفاده نمی‌شود.

خوانساری تاکید کرد: قیمت ارز در صورتی که به قیمت واقعی خود برسد و بازار بتواند آن را تنظیم کند نیز می‌تواند به بازار کمک نماید.

وی یادآورشد: اگر ارز به صورت مصنوعی کنترل شود ممکن است اتفاق سه سال پیش روی دهد و در صورتی که دولت توان کنترل خود را از دست دهد، دوباره قیمت‌ها مانند یک فنر رها شود.

این مقام مسوول بیان داشت: کنترل نرخ ارز همچنین باعثمی‌شود که به‌جای رشد تولید داخل، قیمت کالاهای وارداتی ارزان‌تر شود و واردات دوباره رونق بگیرد و این امر به تولید داخلی و اشتغال صدمه می‌زند.

راهکارهای خروج از رکود بعد از یک‌سال
بعد از برداشته شدن تحریم‌ها، شرایط کشور تغییر پیدا کرده و بسیاری از پول‌های بلوکه شده به ایران بازگشته است که می‌توان این پول‌ها را در زمینه‌هایی سرمایه‌گذاری کرد تا در نهایت باعثکاهش میزان رکود در بازار شود.


محمدحسین برخوردار، عضو اتاق بازرگانی تهران نیز در رابطه با راهکارهای خروج از رکود گفت: باید در کارهای عمرانی که پایه کشور هستند، سرمایه‌گذاری کنیم که برای تحقق این امر، نیاز به بودجه است. بعد از تحریم‌ها، باید پول‌های بازپس‌گرفته شده در زمینه کارهای عمرانی استفاده شود.
وی گفت: منظور از کارهای عمرانی، مسایل زیربنایی نظیر راه و ترابری، بنادر دریایی، هوایی و حمل‌ونقل است.


برخوردار افزود: همچنین باید در زمینه‌های مخابراتی و ارتباطات اینترنتی هم توجه زیادی شود. که اگر مسایلی که در بالا به آن اشاره شد به درستی حل گردد و سرمایه‌گذاری در آن انجام شود، خود به خود مسایل مربوط به اشتغال و رکود هم حل می‌شود.


وی خاطرنشان کرد: اگر مسایل زیربنایی عمرانی و همچنین ارتباطات اینترنتی و مخابراتی حل شود، طی زمان یک سال رکود هم از بین می‌رود.


عضو اتاق بازرگانی گفت: در رابطه با یارانه‌ها نظر بنده این است که باید واریز یارانه‌ها حذف شده و این هزینه‌ها در زمینه‌های ترابری و حمل‌ونقل که بسیار فرسوده هستند، سرمایه‌گذاری شود که در صورت حل مشکلات حمل‌ونقل و نوسازی آنها، مصرف گازوییل و بنزین هم پایین آمده و به موجب آن دولت و ملت ایران از فواید آن بهره‌مند می‌شوند.