تأثیر مثبت هشدار چهار وزیر به روحانی در بورس

به گزارش افکارخبر، در جریان معاملات دیروز بازار سهام، نامه ای به امضای چهار وزیر صنعت، اقتصاد، کار و دفاع منتشر شد که در آن از رییس جمهور درخواست شده برای نجات بازار سرمایه تصمیم ضرب الاجل اقتصادی اعلام کند. هرچند شنیده می شود این نامه در اواخر شهریور ماه منتشر شده و رییس دولت هنوز پاسخی به آن نداده است اما افت شاخص بورس که در ساعت های اولیه بازار بیش از ۱۵۰ واحد بود پس از انتشار این نامه به ۵۳ واحد رسید.

در نتیجه داد و ستدهای دیروز سرمایه گذاران بیش از ۳۷۱ میلیون برگه سهم و حق تقدم را به ارزش ۸۰۷ میلیارد ریال در ۳۰ هزار نوبت معاملاتی دست به دست کردند.

در داد و ستدهای روز یک شنبه شاخص بورس با افتی ۵۳ واحدی به عدد ۶۱هزار و ۱۶۳ واحد رسید. در این روز نمادهای بانک صادرات، ایران خودرو، خدمات انفورماتیک و مپنا بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشتند این در حالی بود که نمادهای فولاد مبارکه، تاپیکو و ارتباطات سیار با بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص مانع افت بیشتر این متغیر شدند.

شاخص قیمت هم در این روز ۲۱ واحد نزولی شد. همچنین در حالی که شاخص بازار اول ۹۴ واحد بالا رفت، شاخص بازار دوم ۱۹۹ واحد افت کرد.

گفتنی است در جریان معاملات روزی که گذشت گروه های صنعتی خودرو، فرآورده های نفتی و بانک ها با بیشترین حجم و ارزش معاملات در صدر برترین گروه های صنعت قرار گرفتند.

همچنین در این روز بیشترین افزایش قیمت ها متعلق به نمادهای قند شیرین خراسان، بیمه دانا، سایپا آذین، صنعتی مینو، جوشکاب یزد، فرآورده های نسوز پارس و پلاسکو کار بود.

در مقابل نمادهای پتروشیمی فارابی، نوسازی و ساختمان قند پیرانشهر، فنر سازی خاور، قند مرودشت، قند لرستان و قطعات اتومبیل ایران با بیشترین کاهش قیمت در انتهای جدول معاملات قرار گرفتند.

در این روز اوراق مشارکت شهرداری سبزوار، قند اصفهان، قند قزوین، شیمیایی سینا، گروه صنعتی ملی، داروسازی امین و سایپا آذین با سنگین ترین صف های خرید مواجه شدند.

طولانی ترین صف های فروش هم متعلق به نمادهای فولاد خراسان، سیمان قائن، اوراق مشارکت شهرداری شیراز، حق تقدم ماشین سازی اراک، گرانیت بهسرام، گل گهر و ایران یاساتایر بود.

همچنین در این روز پارس خودرو با معامله ۳۹ میلیون سهم بیشترین حجم معاملات و اوراق مشارکت شهرداری سبزوار با معامله ۱۳۰ میلیارد ریال بیشترین ارزش معاملات را داشتند.

اما نگاهی به روند معاملات بازار در روز جاری نشان می دهد که بورس شرایط حساسی دارد. شاخص کل در آستانه عقب نشینی از کانال ۶۱ هزار واحد است. حجم و ارزش معاملات روزانه کاهش یافته و بازار منتظر گزارش های ۶ ماهه ای است.

این در حالی است که بلومبرگ طی گزارشی پیش بینی کرده است بورس ایران در اوایل سال ۲۰۱۶ به رونق می رسد. رفت و آمد سرمایه گذاران خارجی به ایران هم زیاد است و گفته می شود تعداد زیادی کد معاملاتی بورسی خارجی صادر شده است.