سیاست کنونی دولت حلال مشکل اقتصاد نیست

به گزارشافکارخبر، محمدرضا پورابراهیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در مورد نامه ۴ وزیر به رئیس جمهور گفت: محتوای نامه ۴ وزیر به رئیس جمهور، حاوی موضوعاتی با نگاه کارشناسی اقتصاددان‌های مجلس است.


وی با اشاره به نامه ۴ وزیر به رئیس جمهور، افزود: تعدادی از وزرای اصلی دولت در نامه به رئیس جمهور چالش‌هایی که اقتصاددان‌های مجلس مطرح کرده‌اند، را به عنوان چالش‌های اصلی اقتصاد عنوان کرده‌اند.


عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه با بیان چالش‌های اقتصاد می‌توان مسیر جدیدی برای حل مشکلات اقتصادی ایجاد کرد، بیان داشت: وزرا بر تکیه بر توان داخلی برای حل مشکلات و معضلات و عدم ارتباط دادن مشکلات اقتصادی با تحریم‌ها تاکید کرده‌اند که ما در مجلس بارها به این موضوعات اشاره کرده‌ایم.

وی با تشکر از وزرایی که به رئیس جمهور در مورد احتمال بحرانی شدن رکود نامه نوشتند، تشکر کرد و افزود: در این نامه نکات فنی بیان شده و امیدواریم جسارت آنها منجر به تحول ساختاری و تغییر در سیاست‌های دولت در اقتصاد کشور شود.

عضو کمیسیون مجلس شورای اسلامی بیان داشت: اصلاح ساختار اقتصادی در صورتی امکان‌پذیر است که رئیس جمهور به اصلاح ساختار و به رویکرد و نگاه کارشناسی وزرای اقتصادی خود معتقد باشد.

پورابراهیمی با اشاره به اینکه امروز بهترین زمان برای اصلاح ساختار اقتصادی است، گفت: رئیس جمهور علاوه بر بهره‌گیری از نظر مشاوران باید به نظرات مدیران و وزرای خود توجه کند.

وی تصریح کرد: هزینه اصلاح ساختار در شرایط رونق بیشتر است، بنابراین منطقی است که اصلاح ساختار در شرایط رکود انجام شود.

پورابراهیمی با اشاره به اینکه وضعیت رکودی شرایط خاصی را ایجاد کرده، بیان داشت: در وضعیت رکودی تبعات ناشی از اصلاح ساختار از شرایط رونق بهتر است، چرا که اصلاح ساختار در شرایط رونق به عملکرد اقتصاد دولت آسیب وارد می‌کند، اما در شرایط رکود چنین اتفاق نمی‌افتد.

وی تاکید کرد: وضعیت رکودی شرایط خاصی ایجاد کرده و تبعات ناشی از اصلاح ساختار در این وضعیت رکودی بهتر از شرایط رونق است؛ زیرا شرایط رونق به عملکرد اقتصادی دولت آسیب وارد می‌کند، اما در شرایط رکودی این اتفاق نمی‌افتد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه مشکلات اقتصاد کشور ساختاری است، گفت: دولت این تصور را نداشته باشد که با پیگیری مطالبات مردم در مباحثهسته‌ای تمام مشکلات اقتصادی کشور حل می‌شود.

وی افزود: باید اقدامات ساختاری در اقتصاد را با رویکرد درونی و تحلیل مقام معظم رهبری در اقتصاد مقاومتی و اصلاح ساختار اقتصاد آغاز کرد.

پورابراهیمی با اشاره به سیاست‌هایی که دولت در حوزه اقتصاد اتخاذ می‌کند، اشاره کرد و گفت: اگرچه باید این سیاست‌ها با محوریت وزیر اقتصاد برنامه‌ریزی شود، اما به نظر می‌رسد که وزیر اقتصاد نسبت به این سیاست‌ها منتقد است.

وی افزود: در حالی که نیازمند سیاست ضد رکودی هستیم، سیاست ضد تورمی در همه سیاست‌های دولت غالب شده است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه وزرای تصمیم‌گیر در حوزه عملیاتی نگاهشان با سیاست‌های ابلاغی رئیس جمهور متفاوت است، گفت: همانطور که در نامه وزرا به رئیس جمهور آمده است با ادامه این سیاست‌ها دچار مشکل می‌شویم.

پورابراهیمی با بیان اینکه وزرا بیم دارند که مبادا رکود حاکم به بحران تبدیل شود، گفت: وقوع این اتفاق بی‌اعتمادی مردم را به دنبال دارد، به همین دلیل لازم است توسط رئیس‌جمهور تصمیم جدی اتخاذ شود.

وی افزود: سیاست‌های دولت در اقتصاد، نمی‌تواند مشکلات اقتصادی کشور را در شرایط فعلی حل کند.

پورابراهیمی با اشاره به اینکه وزرا نسبت به ادامه روند سیاست‌های ضد تورمی دولت در اقتصاد انتقاد دارند، گفت: سیاست‌های ضد رکودی باید جایگزین سیاست‌های ضد تورمی در اقتصاد شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: نامه وزرا به رئیس جمهور علاوه بر مطالب مذکور، ناهماهنگی بین اعضا و تیم اقتصادی دولت را نشان می‌دهد که این امر به اقتصاد کشور آسیب می‌زند.