به گزارشافکارخبر، آنچه مسلم است اینکه به این زودی‌ها نباید منتظر تحول در بازار مسکن باشیم و حداقل تا سال آینده زمان می‌برد تا این بازار روی رونق به خود ببیند.


مهرداد لاهوتی، نماینده مجلس شورای اسلامی درباره تحولات بازار مسکن در پساتحریم به «جهان‌صنعت» گفت: مشکل اصلی بازار مسکن عدم اجرای سیاست‌‌گذاری‌های شفاف است. در صورتی که در این بخش شفاف‌سازی صورت گیرد، سیر عظیمی از مردم به سوی مسکن روانه می‌شوند و آمار صدور پروانه مسکن هم افزایش پیدا می‌کند زیرا در وضعیت فعلی این آمار به شدت کاهش یافته و ۴۰ درصد کمتر از نیاز کشور است. وی در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر تمرکز دولت به سمت سیاست‌های تولید مسکن معطوف است، افزود: نگرانی مجلس همواره این است که در صورت رونق بازار مسکن، تقاضا افزایش یافته و در مقابل عرضه‌ای صورت نگیرد.


لاهوتی تاکید کرد: دولت باید تا پایان سال‌جاری در خصوص سیاست‌های بخش مسکن شفاف‌سازی کند، در غیر این صورت دچار مشکل خواهیم شد.


تاثیر مثبت
ایرج رهبر، رییس کانون سراسری انبوه‌سازان نیز در این خصوص گفت: هرگونه اتفاق مثبتی که رخ دهد و بر اقتصاد کشور تاثیر بگذارد، مطمئنا بر بازار مسکن تاثیرگذار خواهد بود، به بیان دیگر اگر در اقتصاد کشور رونق صورت گیرد و از رکود خارج شویم مسلما بازار مسکن هم از رکود خارج می‌شود.
رهبر افزود: علت اصلی رکود در این بخش، کاهش قدرت خرید مردم و گرانی مسکن است که توافقات هسته‌ای و اجرای برجام می‌تواند تاثیر مثبتی بر بازار بگذارد و موجب رونق شود.


رهبر کاهش قیمت را مشروط بر کاهش هزینه‌هایی همچون نرخ زمین، مصالح و دستمزد دانست و گفت: احتمال این رخداد بسیار اندک است زیرا هیچ کاسبی حاضر به کاهش قیمت اجناس خود نیست، مگر اینکه دولت قیمت زمین را کنترل کند در این صورت شاید کمی قیمت‌ها کاهش یابد در غیر این صورت تغییری حاصل نمی‌شود.


نتیجه برجام ۳ ماه دیگر در بازار
در ادامه فرشید پورحاجت، دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن و ساختمان ایران گفت: باید منتظر بود زیرا برای تصمیم‌گیری اتفاقات پس از برجام اندکی زود است اما به طور کلی اجرای برجام بر اقتصاد کشور تاثیر می‌گذارد و اتفاقات مثبتی به خصوص در حوزه تولید خواهد داشت.
وی افزود: در حال حاضر منتظریم تا ببینیم دولت چه تمهیدات و برنامه‌ای برای بهبود شرایط بازار مسکن دارد. در صورتی که صحبت‌های اخیر روحانی وارد فاز اجرایی شود، می‌تواند از برجام مهم‌تر و کلیدی‌تر باشد. با توجه به اینکه تحریم‌ها حوزه تولید کشور را به شدت دچار آسیب کرده‌اند، بر چیده شدن تحریم‌ها می‌تواند گشایشی در خط تولید کشور ایجاد کند.

پورحاجت افزود: به طور کلی مسکن به طور ناخواسته وارد یک رکود سنگین شده و مردم هم منتظر هستند تا ببینند وضعیت به چه صورت پیش می‌رود و دولتی‌ها چه اقداماتی را در این خصوص دارند.

وی افزود: به عقیده بنده، از دو تا سه ماه آینده می‌توان تحولات و اتفاقات مثبتی در بازار مشاهده کرد. البته ‌این در صورتی است که سیاست‌های دولت چه باشد و چگونه پیش رود. نقش دولت در این مقطع زمانی بسیار مهم است زیرا تحریک بازار نباید هیجانی باشد.