بدهی‌دولت به بانک‌مرکزی در یارانه‌ چقدر است؟

به گزارشافکارخبر، محمدباقر نوبخت، در مورد اینکه گفته شده دولت از محل تنخواه هدفمندی یارانه ها ۵۰ هزار میلیارد تومان بدهی به بانک مرکزی دارد، اظهار داشت: ۵ هزار میلیارد تومان رقمی است که اکنون نیز جزء بدهی دولت است که دولت قبل از بانک مرکزی برای پرداخت هدفمندی یارانه استقراض کرد.

وی ادامه داد: علاوه بر آنچه از محل افزایش قیمت‌ها حاصل شده، حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان از خزانه و منابع عمومی دولت طبق تبصره‌های قانون بودجه از سال ۸۹ تاکنون برای این موضوع در نظر گرفته شده تا بتوان ۴۵ هزار ۵۰۰ تومان را به خانوارهای مشمول هدفمندی پرداخت کرد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور با بیان اینکه امسال نیز ۶ هزار ۳۰۰ میلیارد تومان از منابع عمومی برای هدفمندی در نظر گرفته شده است، گفت: این منابع به همراه درآمدها برای پرداخت یارانه نقدی در اختیار خانوار قرار می‌گیرد.

وی در پاسخ به این سؤال که در دو سال گذشته آیا تنخواهی برای هدفمندی یارانه از بانک مرکزی گرفته شده است، بیان داشت: تنخواه گرفتن اصلاً ربطی به هدفمندی یارانه‌ها ندارد و از منابع عمومی بودجه ردیف برای آن در نظر گرفته شده است.

نوبخت در پاسخ به این سؤال که برنامه ششم توسعه امسال به مجلس ارائه می‌شود یا سال آینده تصریح کرد: در ماه آینده لایحه به مجلس تقدیم می‌شود و اکنون احکام دائمی به صورت لایحه ارائه شده و بعد از لایحه بودجه ۹۵ به مجلس خواهد رفت.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور افزود: آمادگی داریم، اگر لازم باشد می‌توانیم لایحه برنامه ششم توسعه را در بهمن‌ماه تقدیم نمایندگان مجلس کنیم، البته باید نمایندگان مجلس حضور داشته باشند. زیرا انتخابات در راه است مصمم هستیم مجلس کنونی قانون برنامه ششم را نیز تصویب کند.


پیش از این غلامرضا مصباحی مقدم عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفته بود میزان بدهی دولت به بانک مرکزی از محل تنخواه هدفمندی یارانه‌ها در طول ۵ سال اجرای قانون بالغ بر ۵۰ هزار میلیارد تومان شده است که تنها ۹ هزار میلیارد تومان آن مربوط به سال گذشته است.