عرضه یک میلیون بشکه نفت با لغو تحریم‌ها

به گزارش افکارخبر به نقل از فارس، غلامرضا شافعی معاون امور زیربنایی سازمان مدیریت و برنامه ریزی در کنفرانس بین المللی رونمایی از قراردادهای جدید صنعت نفت از جمله چالشهای صنعت نفت را شدت مصرف انرژی و بالابودن عمر مخازن نفتی و افت طبیعی مخازن اعلام کرد و گفت: محقق نشدن برنامه های تزریق گاز به مخازن نفتی، کاهش تولید نفت خام سبک، افزایش تولید نفت خام سنگین، اجرا نشدن الگوهای مناسب پالایشی از دیگر این چالش ها است.

شافعی فرصتهای موجود در صنعت نفت را نیز میزان ذخایر نفتی و گازی کشور، نیاز مداوم بازارهای جهانی به ذخایر نفت خام و گاز طبیعی با وجود افزایش سهم انرژیهای تجدیدپذیر و ظرفیت استفاده از نفت وگاز به عنوان موتور محرکه اقتصاد ملی ذکر کرد.

معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور تصریح کرد: در حال حاضر قیمت تمام شده تولید نفت در مقابل سرمایه گذاری پایین است که این امر سرمایه گذاری خارجی را در صنعت نفت ایران توجیه می کند.

شافعی نیروهای تحصیلکرده و متخصص را در ایران که منجر به ایجاد شرکتهای متعدد طراحی، مهندسی، ساخت و نصب شده است،یکی از مزیتهای امروز صنعت نفت ایران دانست و ادامه داد: شرایط عمومی در کشور در سالهای ١٣٧٦ زمانی که قرارداد توسعه فازهای ٢ و ٣ با کنسرسیوم خارجی که حاضر به پذیرش شرکت ایرانی به عنوان شریک نشدند با امروز که شرکتهای داخلی توانستند فازهای مختلف پارس جنوبی را توسعه دهند، قابل مقایسه نیست.

وی رشد تولید ناخالص ملی را در سال ١٣٩٢ به نسبت سال قبل آن 1.9 درصد منفی اعلام کرد وگفت: این در حالی است که بخش نفت با نرخ رشد ٨.٩ درصد مواجه بود؛ در سال ٩٣ نیز رشد تولید ناخالص ملی در مقایسه با سال قبل ٣ درصد و بخش نفت ٤.٨ درصد بود.

شافعی در پایان تصریح کرد: با برداشته شدن تحریمها امکان عرضه یک میلیون بشکه نفت به بازارهای جهانی در سال نخست فراهم می شود؛ ضمن این که با تحقق رشد نفت شاهد رشد بهره وری و رشد اقتصادی در کشور در طول برنامه ششم خواهیم بود.