هند برنج را برای ایران گران کرد!

به گزارش افکارخبر به نقل از  فارس، سید احمد بحق رئیس انجمن واردکنندگان برنج در مورد افزایش 300 دلاری در هر تن برنج توسط تجار هندی به دنبال آزاد شدن واردات برنج به ایران، گفت: این موضوع حقیقت ندارد.

وی با تاکید بر اینکه افزایش تقاضا در هر کالایی منجر به افزایش قیمت می‌شود، افزود: از زمان اعلام آزاد شدن واردات برنج به ایران هر کیلو برنج هندی حدود 250 تا 300 تومان افزایش قیمت داشته است.

رئیس انجمن واردکنندگان برنج بیان داشت: قیمت هر کیلو برنج هندی حدود 47 روپیه بود که در حال حاضر به حدود 53 روپیه رسیده و این نوسان با توجه به افزایش تقاضا کاملا طبیعی است.

وی با اشاره به رکود شدید بازار داخلی ایران، گفت: توان افزایش قیمت برنج بیش از این وجود ندارد.

بحق در مورد مشخص نشدن سقف برای واردات برنج نیز اظهار داشت: با توجه به شرایط بازار واردکنندگان با تردید ثبت سفارش انجام می‌دهد و بازار داخلی ایران تشنه واردات نیست.

رئیس انجمن واردکنندگان برنج با تاکید بر اینکه محدودیت واردات منجر به افزایش واردات می‌شود، گفت: وقتی تقاضایی در بازار نباشد واردکنندگان هم تمایلی به واردات ندارند.

بحق با اشاره به تعرفه 40 درصدی و مابه‌التفاوت 500 تومانی برای واردات هر کیلو برنج تصریح کرد: به ازای هر کیلو برنج وارداتی باید حدود  1700 تومان تعرفه به گمرک پرداخت کنند که این موضوع تمایل به واردات را کاهش می‌دهد.

 

وی با بیان اینکه تعرفه بالا منجر به افزایش قاچاق می‌شود، گفت: عمده قاچاق برنج از طریق مرزهای شرقی و جنوبی کشور اتفاق می‌افتد.

 

رئیس انجمن واردکنندگان برنج اظهار داشت:مازاد یک میلیون تنی برنج در کشور حقیقت ندارد و هدف از بیان این موضوعات خرید برنج ایرانی با قیمت پایین‌ است.

 

وی با تاکید بر اینکه مازاد برنج در کشور موجود نیست، گفت: با ممنوعیت واردات برنج بخشی از برنج مورد نیاز کشور از طریق قاچاق تأمین می‌شد.

بحق بیان داشت: اولین محموله وارداتی برنج از 10 روز دیگر به کشور وارد می‌شود و قطعا ورود محموله‌ها منجر به کاهش قیمت برنج در کشور می‌شود.

براساس این گزارش: قاسم علی حسنی عضو هیأت رئیسه بنکداران مواد غذایی تهران گفته است بعد از اعلام دولت مبنی بر آزاد شدن واردات برنج، هندی‌ها از این مصوبه سوء استفاده کرده و قیمت آن را از هر تن 650 دلار به 950 دلار افزایش دادند.