واکنش معاون وزیر جهاد کشاورزی به گرانی برنج هندی

به گزارش افکارخبر به نقل از فارس، علی قنبری با بیان اینکه این شرکت باید 300 هزار تن برنج را برای ذخایر استراتژیک وارد کند، افزود: حدود 170 هزار تن از برنج مورد نیاز تاکنون خریداری شده و بزودی بخشی از آن وارد کشور می‌شود.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی تصریح کرد: فقط 70 هزار تن از برنج از هندی‌ها خریداری شده و بقیه برنج مورد نیاز از کشورهای دیگر خریداری شده است .

قنبری با تأکید بر اینکه بازرگانی دولتی برنج را قبل از گرانی با قیمت خوبی از هندوستان خریداری کرده است، بیان داشت: با توجه به گران شدن برنج در هندوستان، برای تأمین ذخایر استراتژیک دولت از کشورهای دیگر برنج خریداری می‌کنیم.

وی افزود: براساس استانداردها و اصول اقتصاد مقاومتی از چند کشور مختلف از جمله آرژانتین، اروگوئه، هندوستان و تایلند اقدام به واردات برنج می‌کنیم بنابراین با گران شدن برنج در هندوستان اقدام به خرید برنج برای تأمین ذخایر استراتژیک از کشورهای دیگر خواهیم کرد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی بیان داشت: در حال حاضر 250 هزار تن ذخیره استراتژیک برنج در کشور موجود است.

قنبری تصریح کرد: سالانه حدود 3 میلیون و 100 هزار تن برنج در کشور مورد نیاز است که حدود 2 میلیون و 100 هزار تن آن از طریق تولید داخلی فراهم می‌شود.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولت گفت: از یک میلیون تن برنج که باید از طریق واردات تأمین شود 300 هزار تن آن را شرکت بازرگانی دولت وارد می‌کند و واردات بقیه آن بر عده بخش خصوصی است.

براساس این گزارش: قاسم علی حسنی عضو هیئت رئیسه بنکداران گفته است هندی‌ها پس از اعلام آزاد شدن برنج با استفاده از این موقعیت قیمت هر تن برنج را از 650 دلار به 950 دلار افزایش دادند.

در عین حال سید احمد بحق رئیس انجمن واردکنندگان می‌گوید: هر کیلو برنج در هند پس از اعلام آزاد شدن واردات برنج به ایران حدود 300 تومان افزایش یافته و با توجه به افزایش تقاضا این اتفاق کاملا طبیعی است.

قنبری همچنین با بیان اینکه امسال 8 میلیون تن گندم از کشاورزان بصورت تضمینی خریداری شد، بیان داشت: امسال هیچ نیازی به واردات نداریم و 7 میلیون تن آرد مورد نیاز خبازی‌ها تأمین است.

وی در مورد ذخایر استراتژیک گندم اظهار داشت: در حال حاضر ذخایر استراتژیک گندم 5 میلیون تن است که به دنبال آن هستیم تا با تصویب شورای اقتصاد آن را به 4 میلیون تن برسانیم.