به گزارش افکارخبر، علی طیب‌نیا وزیر اقتصاد و دارایی در بیست و دومین همایش بین‌المللی بیمه و توسعه گفت: امیدوارم این نشست در توسعه صنعت بیمه مفید واقع شود چرا که در تمام کشورهای دنیا صنعت بیمه جزء لاینفک بازار مالی و سرمایه محسوب می‌شود به طوری که شرکت‌های بیمه از نهادهای تأثیرگذار مجموعه‌ بازارهای سرمایه درکشورهای دنیا محسوب می‌شود که موجب توسعه و رشد اقتصاد و رفاه عمومی مردم جهان است.

 

طیب‌نیا افزود: سرمایه‌گذاری و تولید رابطه مستقیمی با بازدهی و رابطه معکوس با ریسک دارد و یکی از خدمات صنعت بیمه به تولید و اقتصاد کشورها جبران خسارت‌های ناشی از حوادث است و نتیجه حاصل از سرمایه‌گذاری قابل پیش‌بینی است که منتج به افزایش اطمینان خاطر سرمایه‎‌گذاران می‌شود.

 

وزیر امور اقتصاد و دارایی گفت: بیمه مربوط به خانواده از خدمات دیگر صنعت بیمه محسوب می‌شود که به پوشش ریسک و ایجاد اطمینان خاطر و رفاه عموم خانواده‌ها کمک می‌کند و اگر هدف اقتصادی را افزایش سطح رفاه اجتماعی بدانیم صنعت بیمه از طریق ایجاد رضایت برای خانواده‌ها نقش مهمی در این حوزه ایفا می‌کند.

 

طیب‌نیا با اشاره به اینکه منابع مالی انباشت در صنعت بیمه نقش مهمی را در رشد اقتصادی ایفا می‌کند، اظهار داشت: با توجه به فاصله‌های زمانی میان دریافت حق بیمه و دریافت خسارت، صنعت بیمه می‌تواند با این ذخایر، عرضه‌کننده وجه در بازار سرمایه باشد.

 

وی در ادامه با مقایسه بیمه ایران و سایر کشورهای مختلف گفت: متأسفانه علی‌رغم پیشرفت‌های صنعت بیمه در سال‌های اخیر هنوز با مقیاس‌های جهانی فاصله داریم و در ضریب نفوذ بیمه که برای شفاف‌سازی عملکرد بیمه است و همچنین سهم مستقیم فعالیت‌های بیمه در تولید ناخالص داخلی، این شاخص برابر با 1.9 درصد در سال 2014 میلادی است در حالی که برای سایر کشورها این رقم به 6.2 درصد می‌رسد.

 

طیب‌نیا ادامه داد: شاخص ضریب نفوذ در بیمه‎‌های زندگی نیز چندان رضایت بخش نیست زیرا این شاخص در ایران 0.2 درصد است و متوسط جهانی 3.7 درصد است اما این فاصله از یک سو نگران‌کننده و از سوی دیگر امیدوارکننده است زیرا می‌تواند یک فرصت در اقتصاد ایران به شمار رود.

 

وزیر اقتصاد و دارایی بیان کرد: این فاصله بزرگ با جهان حاکی از وجود ظرفیت‌های قابل ملاحظه‌ای است که اگر از آن استفاده شود در کوتاه‌مدت به رشد قابل مقایسه‌ای در صنعت بیمه دست خواهیم یافت و استفاده از این فرصت از اهداف اصلی ما در وزارت اقتصاد است.

 

وی در خصوص چالش‌های این صنعت گفت: اولین و مهم‌ترین چالش پیچیدگی‌های گذار از وضعیت انحصاری به وضعیت رقابتی است که خوشبختانه در سال‌های اخیر با اجرای سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی قدم‌هایی را در این راستا برداشته‌ایم و اکنون بخش مهمی از شرکت‌های دولتی به بخش خصوصی واگذار شده و شرایط برای ورود بیمه‌های خصوصی نیز فراهم گردیده است اما هنوز با یک بازار رقابتی که در آن محصولات متنوع با قیمت‌های ارزان برای مردم عرضه شود فاصله داریم.

 

طیب‌نیا در ادامه گفت: چالش دیگر صنعت بیمه، توسعه نه چندان چشمگیر بیمه‌های زندگی است زیرا این شاخص یکی از پرطرفدارترین رشته‌های بیمه در جهان است که 40 تا 60 درصد انواع بیمه‌های جهانی را به خود اختصاص داده است ولی متأسفانه این حوزه در ایران با موانع و مشکلات اقتصادی - اجتماعی و همچنین مشکلات فرهنگی زیادی روبرو است و یکی از دلایل عدم موفقیت آن وجود تورم‌های مزمن و بالا در اقتصاد ایران است و تورم به خصوص در قراردادهای بلندمدتی مثل بیمه عمر موجب از بین رفتن اطمینان در این صنعت می‌شود.

 

وی در ادامه بیان کرد: خوشبختانه سیاست‌های دولت در مهار تورم موثر و موفق بوده به طوری که در حال حاضر در آستانه تورم تک رقمی نقطه به نقطه در اواخر آذر ماه یا اوایل دی ماه هستیم همچنین از ماه‌های گذشته تورم تولید نیز در ایران تک رقمی شد و به کمتر از پنج درصد رسیده است که این امر برای نخستین بار در اقتصاد ایران رخ داده است.

 

وی با اشاره به اینکه تورم تک رقمی به صنعت بیمه کمک می‌کند گفت: یکی از چالش‌های صنعت بیمه در ایران پرداخت مالیات و عوارض است که در کشورهای دیگر برای صنعت بیمه ترجیحات و تخفیفات خاصی را برای آن در نظر می‌گیرند اما متأسفانه در ایران نه تنها از شرکت‌های بیمه مالیات اخذ می‌‎شود بلکه عوارض متعددی نیز دریافت می‌شود به طوری که حدود 40 درصد از حق بیمه‌ها صرف عوارض به سایر بخش‌ها می‌شود بنابراین باید در جهت حذف عوارض بیمه‌ها اقدامات لازم را در دستور کار قرار دهیم.

***

 وزیر اقتصاد همچنین درحاشیه همایش بین‌المللی بیمه و توسعه در پاسخ به این سوال که وزارت اقتصاد چه برنامه‌ای برای شرکت‌های بیمه در پساتحریم دارد، گفت: طی سال‌های اخیر تحولاتی در صنعت بیمه کشور رخ داده که به موجب آن از فضای انحصاری خارج شده‌ایم و بیمه‌های دولتی به مردم واگذار شده است و امکان تشکیل بیمه‌های خصوصی فراهم شده ولی سطح توسعه صنعت بیمه ایران در مقایسه با توسعه صنایع بیمه در خارج از ایران قابل مقایسه نیست.

او افزود: در حوزه بیمه‌های زندگی به ویژه این موضوع قابل توجه است. ولی باید در نظر بگیریم در شرایطی که تحریم‌ها برداشته، محدودیت‌ها رفع شود ضرورت برنامه‌ریزی‌های لازم برای رسیدن به استانداردها الزام می‌شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی بیان کرد: همایش امروز با هدف شناسایی چالش‌ها برای حل مشکلات برگزار شده و عزم ما این است که بتوانیم چالش‌های موجود را برطرف کنیم.

او درخصوص مشکلات مالیات و عوارض توضیح داد: یکی از مشکلات صنعت بیمه در ایران مالیات و عوارض است که مالیات و عوارض صنعت بیمه در ایران سنگین است که اکنون گرچه بانک‌ها از مالیات بر ارزش افزوده معاف شده‌اند ولی بیمه‌ها همچنان این مالیات را پرداخت کرده و از آنها عوارض دیگری هم گرفته می‌شود. این عوارض و مالیات‌ها موجب می‌شود خدمات بیمه گران‌تر شده و امکان عرضه خدمات را سخت‌تر می‌کند که البته ما به دنبال ساماندهی آن در لایحه تدوین شده از سوی دولت هستیم و در آن پیشنهاد حذف مالیات بر ارزش افزوده را مطرح می‌کنیم.

او درخصوص مذاکرات با هیات‌های خارجی بیان کرد: مسلماً تعاملات صنعت بیمه ما با صنعت بیمه بین‌المللی در ارتقای بهره‌مندی از صنایع بیمه موثر خواهد بود. این تعاملات باید سنجیده و با ارزیابی نقاط قوت و ضعف صورت بگیرد که به نفع صنایع بیمه داخلی باشد.