بنگاه های اقتصادی با مشکلات جدی مواجهند

به گزارش افکارخبر، محسن جلال پور ظهر یکشنبه در آیین افتتاح اتاق بازرگانی بناب با اشاره به رکود حاکم بر کشور اظهار داشت: همه بنگاه های اقتصادی با مشکلات جدی مواجه هستند. این بنگاهها به نحوی با فشارهای مالیاتی و مشکلات تأمین اجتماعی مواجه هستند و این موضوع نه تنها صادرات را تشدید نمی کند بلکه بنگاه ها را نیز در وضعیت موجود دچار تعطیلی کرده است.

وی بابیان اینکه نقدینگی مشکل اساسی بنگاه های اقتصادی است، افزود: در دهه های اخیر اقتصاد ایران در دوران جنگ و پس از آن و شرایط سخت تحریم و پساتحریم همواره مقوله صادرات را بعنوان یک جایگاه ویژه از سایر بخش های اقتصادی متمایز کرده است.

رئیس پارلمانی بخص خصوصی کشور خاطرنشان کرد: ما ناچاریم اقتصاد خود را به اقتصاد دنیا متصل کنیم و در غیر این صورت با مشکل مواجه خواهیم شد.

وی ادامه داد: هم اکنون به اندازه ۴۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه نیمه تمام در کشور وجود دارد و با توجه به روند تزریق اعتبارات عمرانی سالانه ۲۰ الی ۳۰ هزار میلیارد تومان در کشور، ۲۰ سال طول خواهد کشید تا طرح های عمرانی نیمه تمام در کشور مورد بهره برداری قرار گیرد.

جلال پور سپس با بیان اینکه شرایط کشور برای اجرای قانون جدید مالیاتی مهیا نیست؛ تأکید کرد: در بحث زیرساختها با مسائل مربوط به حمل و نقل، راه و فضای فیزیکی نامناسب مواجه هستیم اما بحث شرایط ارزی و مالی مهم تر است و مسائل ارزی اولین دغدغه فعالان اقتصادی بشمار می رود.

رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به مشکل عدم وجود آمارهای دقیق در بخش های مختلف کشور تصریح کرد: اتاق بازرگانی ایران در صدد است با راه اندازی مرکز آمار ایران ظرف دو سال آینده این مشکل را در کشور برای همیشه حل کند.

جلال پور در پایان گفت: در قانون جدید اتاق ایران برای هر صنف یک تشکل ایجاد می شود و در نهایت نسبت به تشکیل اتاقهای بازرگانی شهرستان ها نیز اقدام خواهد شد که پیش نویس این طرح در حال آماده شدن است که با آغاز به کار مجلس دهم این طرح را جهت تصویب نهایی به مجلس شورای اسلامی ارائه خواهیم کرد.