به گزارش افکارخبر،محمدرضا پورابراهیمی ، با اشاره به تاخیر در ارابه لایحه بودجه 95 و برنامه ششم توسعه اظهار داشت: طی دو سال اخیر دولت لایحه بودجه را به موقع به مجلس ارائه کرد به نظر می‌رسد علت تاخیر ارسال همزمان برنامه ششم با بودجه بوده تا بتواند هر دو لایحه را با هم به مجلس ارائه کند.

 

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه انتخابات مجلس پیش رو است تصریح کرد: طبق قانون باید برنامه‌ ششم در شهریور ماه ارائه می‌شد تا بتوان آن را زودتر از بودجه بررسی کرد و پس از آن بودجه بر مبنای برنامه توسعه تدوین شود.

این نماینده مجلس به ارزیابی از عملکرد بودجه 94 پرداخت و یادآور شد: درصد قابل قبولی وصول مالیات وجود داشته و ارقام آن مناسب است و عمده کسری درآمدها به دلیل وصول نشدن منابع نفتی تلقی می‌شود.

نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس پیش‌بینی کرد: در سال جاری با توجه به کاهش قیمت نفت 25 میلیارد دلار از درآمدهای نفتی در بودجه محقق شود که این رقم متوسط یک سوم بودجه‌های سال قبل است.

وی راهکار جبران کسری بودجه را استقراض از بانک مرکزی برای انجام هزینه‌ها دانست و افزود: روش دیگر تخصیص بودجه برمبنای درآمد و هزینه است.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه دولت باید هزینه‌های جاری خود را کاهش دهد بیان داشت: با رفع تحریم‌ها از سال آینده افزایش فروش نفت متصور است و می‌توان با این موضوع بخشی از کمبودها را جبران کرد.

پورابراهیمی تاکید کرد: با توجه به قیمت کنونی جهانی نفت به نظر می‌رسد، میانگین قیمت نفت در بودجه سال آینده 45 دلار باشد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا سال آینده نیز فاز جدیدی از هدفمندی یارانه‌ها افزایش قیمت حامل‌های انرژی وجود خواهد داشت تصریح کرد: فکر می‌کنم با توجه به کاهش قیمت جهانی نفت این موضوع اثر خود را گذاشته باشد و خود به خود افزایش قیمت حامل‌ها متصور است.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس  ادامه داد: شرایط اقتصاد کشور برای رساندن قیمت حامل‌های انرژی به 95 درصد فوب خلیج فارس وجود ندارد و بهتر است پول ملی تقویت شود تا زحمت‌ها و رویکردهای اقتصادی هدر نرود، زیرا در غیر این صورت ارزش پول ملی به شدت کاهش خواهد یافت.