چرا مردم به سمت تولیدات داخلی نمی‌روند؟

گروه اقتصادی، ایمان نوربخش در گفت‌وگو با «افکارخبر» در پاسخ به این پرسش که پرداخت تسهیلات را در تحریک تقاضا چقدر موثر می‌دانید؟ اظهار داشت: به نظر من در بخش صنعت خودرو مشکل تقاضا نیست، مشکل کیفیت خودروها است.

 

وی افزود: این‌که امروز مردم کمپین راه می‌اندازند که خودرو صفر نخرید، به نوعی دارند به کیفیت خودروهای ساخت داخل اعتراض می‌کنند.

 

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: وقتی کیفیت این خودروها را با خودروهای خارجی مقایسه می‌کنید و حتی پایین‌ترین تولیدات یک شرکت خودروسازی کره‌ای، ژاپنی، اروپایی را در نظر بگیرید، می‌بینید از لحاظ کیفیت اصلا قابل مقایسه با خودروهای ساخت داخل نیستند.

 

نوربخش عنوان کرد: مردم احساس می‌کنند که دارد به آنها ظلم می‌شود و یک جوری می‌خواهند این اعتراض به گوش تولیدکنندگان یا تصمیم‌گیرندگان برسانند و بگویند ما از این شرایط راضی نیستیم.

 

وی متذکر شد: مثال دیگر این است که در صنعت سیمان، من شنیدم که خیلی از کشورهای اطراف سیمان تولیدی داخل ایران خریداری نمی‌کنند، چون آن استانداردها و کیفیتی که باید در سیمان وجود داشته باشد، در خیلی از تولیدات سیمان ما وجود ندارد، بنابراین از ایران نمی‌آیند سیمان بخرند و می‌روند از اروپا سیمان بخرند، با وجود این‌که سیمان از لحاظ حمل‌ونقل هزینه‌بر است.

 

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: خیلی از صنایع را که نگاه کنید، می‌بینید مشکل اصلی این است که آن تکنولوژی و کیفیت تولید و قابلیتی که تولید باید داشته باشد که مصرف‌کننده را راضی کند، وجود ندارد. به همین دلیل، هیچ‌کس به سمت تولیدات داخلی نمی‌آید.

 

نوربخش خاطرنشان کرد: وامی هم که برای خرید خودرو یا کالا داده می‌شود، من خودم شخصا فکر نمی‌کنم مشکل شرکت‌های خودروساز داخلی را حل کند.

 

وی تاکید کرد: اگر انتظار دارند که با این وامی که داده می‌شود، موجودی انبارهای خودروسازها کاهش پیدا کند و مشکلات نقدینگی‌شان حل می‌شود، این اتفاق نمی‌افتد.