به گزارش افکارخبر،  مرکز پژوهشهای مجلس در این خصوص به بررسی بخش خدمات و دو سوال اساسی پرداخته است؛ آیا امکان ادامه یافتن عملکرد مثبت خدمات بازرگانی در سال 1394 امکان‌پذیر است؟ ثانیا چشم‌انداز مورد انتظار برای رشد اقتصادی خدمات بازرگانی و کل بخش خدمات در سال 1394 چیست؟

خدمات بازرگانی حلقه وصل بین طرفین عرضه و تقاضای بازار کالا است؛ به‌طوری که اولا ستانده بخش‌های مختلف به‌ویژه کشاورزی و صنعت از کانال بخش بازرگانی صادر شده و یا در بازار داخلی عرضه می‌شوند. ثانیا کالاهای مورد نیاز فعالیت‌های اقتصادی و نهادهای مختلف که به‌واسطه واردات یا تولید داخل تامین می‌شوند، از کانال بخش بازرگانی در اختیار آنها قرار می‌گیرد. بنابراین انتظار بر این است که ستانده خدمات بازرگانی از یک‌سو متاثر از ستانده بخش‌هایی چون کشاورزی و صنعت و از سوی دیگر، متاثر از تجارت خارجی کشور باشد.

بررسی چشم‌انداز سال 1394 مربوط به بخش‌های کشاورزی و صنعت حاکی از آن است که برآورد رشد ارزش‌افزوده بخش کشاورزی در سال 1394 با توجه به آمار وزارت جهاد کشاورزی در حدود 4.2 درصد است، اما در مورد بخش صنعت، شواهد مربوط به واردات و تولیدات صنعتی بهار 1394 حاکی از کاهشی بودن ارزش افزوده این بخش در سال 1394 و رشد منفی 3.8 درصدی است.

با توجه به سهم بیشتر بخش صنعت نسبت به بخش کشاورزی از GDP، می‌توان انتظار داشت که بخش بازرگانی از کانال مربوط به ستانده بخش‌های کشاورزی و صنعت در سال 1394 از رشد منفی برخوردار باشد. کانال دیگر اثرگذار بر عملکرد بخش بازرگانی مربوط به تجارت خارجی است. آمارها حاکی از آن است که ارزش دلاری واردات در بهار 1394 نسبت به فصل مشابه سال قبل معادل 2.4 درصد افزایش داشته، اما ارزش دلاری واردات در بهار 1394 نسبت به بهار 1393 معادل 15.5 درصد کاهش یافته است.

آمار مجموع صادرات و واردات (تجارت گمرکی) نیز که عامل مهمی در عملکرد بخش بازرگانی است، حاکی از کاهش 9 درصدی ارزش تجارت گمرکی کشور در بهار سال‌جاری نسبت به بهار سال گذشته است.

براساس گزارش مرکز پژوهشهای مجلس، شواهد موجود برای فصل بهار نشان از آن دارد که ادامه چنین روندی برای تجارت گمرکی در بقیه فصول سال جاری باعث شکل‌گیری رشد منفی برای بخش بازرگانی در سال 1394 از کانال تجارت خارجی شود. در مجموع و به‌واسطه دو کانال مذکور انتظار بر این است که عملکرد ارزش‌افزوده بخش بازرگانی در سال 1394 نسبت به 1393 کاهشی بوده و برآورد نرخ رشد خدمات بازرگانی، رستوران و هتلداری در سال 1394 حدودا منفی 1.7 درصد است.

با توجه به شواهد آماری فصل بهار سال 1394 ، در مورد برخی دیگر از زیربخش‌های خدمات شامل حمل‌ونقل و انبارداری و ارتباطات و واسطه‌گری‌های مالی نیز انتظار بر این است که رشد ارزش‌افزوده این بخش‌ها در سال 1394 عددی منفی است. بنابراین با توجه به سهم حدود 54 درصدی سه بخش مذکور از ارزش‌افزوده بخش خدمات و برآورد منفی بودن رشد ارزش افزوده هر سه بخش در سال 1394، منفی بودن رشد ارزش افزوده بخش خدمات در سال 1394 قابل انتظار بوده و نرخ رشد این بخش در سال 1394 حدود منفی 0.4 درصد برآورد می‌شود.