پدیده النینو قیمت نفت را افزایش می‌دهد

در معاملات امروز بازار جهانی نفت، قمیت این حامل ارزشمند انرژی روندی متفاوت از گذشته را در پیش گرفت. از ابتدای سال جاری تاکنون، قیمت نفت 30 درصد سقوط کرده است.

در معاملات اخیر بازار جهانی انرژی، نفت به روند افت قیمتی ماه‌ها و هفته‌های گذشته خود پایان داد و بهبود نسبی قیمت را تجربه کرد.

بنا به اعلام کارشناسان این افزایش نسبی قیمت، به‌دلیل آغاز فصل زمستان و چشم انداز افزایش تقاضا در جهان بوده است و مبانی کنونی تأثیرگذار بر قیمت نفت تغییر نکرده است.

آغاز فصل زمستان در نیم‌کره شمالی پیش‌بینی‌ها نسبت به افزایش تقاضای نفت در جهان را تقویت کرده است، اما بنا به انتظار کارشناسان به‌دلیل پایدار بودن میزان مازاد عرضه نسبت به تقاضا در ماه‌ها و سال آینده قیمت نفت هم‌چنان پایین خواهد ماند.

کاشناسان معتقدند که احتمال افزایش یکباره و شدید قیمت نفت بسیار کم است، اما پیش‌بینی‌ها نسبت به بروز پدیده النینو به افزایش تقاضای نفت، خواهد انجامید.

از سوی دیگر مؤسسه مالی BNP پاریباس فرانسه پیش‌بینی کرده است که تعداد روزهای سرد در اروپا و آمریکا به ترتیب 39 و 30 درصد نسبت به متوسط 10 سال گذشته افزایش یافته است و دما در این روزها 23 تا 24 درصد پایین‌تر از میزان نرمال خواهد بود. تقاضای ضعیف در فصل زمستان به نظر می‌رسد با ورود نفت ایران به بازار جهانی، همپوشانی داشته و بر قیمت نفت تأثیرگذار باشد.

بنا به گفته بانک مریل لینچ از بانک آمریکا، ایران تولید نفت خود را پس از لغو تحریم‌ها، 600 هزار بشکه در روز نسبت به میزان کنونی در حدود 6 ماه افزایش خواهد داد.

از سوی دیگر آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی کرده است که با لغو تحریم‌ها صادرات نفت ایران افزایشی نیم‌ بشکه‌ای در روز را تجربه کند.

از سوی دیگر بازار بورس سنگاپور نسبت به افزایش نوسانات قیمت نفت در روزهای پایانی سال میلادی جاری هشدار داده است. آنچه در حال حاضر بر قیمت نفت آمریکا تأثیرگذار است، کاهش حفاری‌ها برای نفت شیل در آمریکا و از سوی دیگر رأی نمایندگان کنگره این کشور برای پایان دادن ممنوعیت صادرات نفت آمریکا است. نفت برنت، اما در حال حاضر به‌دلیل افزایش تولید نفت روسیه و اوپک و همچنین ورود نفت ایران، تحت فشار قیمتی قرار دارد.