افزایش صادرات نفت ایران مشروط شد

معاون وزیر نفت گفت: با توجه به کم هزینه بودن تولید نفت در ایران، ادامه روند نزولی قیمت نفت نمی تواند روند صادرات نفت کشورمان را با مشکلی مواجه کند.

رکن الدین جوادی ، با تاکید مجدد بر این که ایران پس از لغو تحریمها، سهم خود را از بازار جهانی نفت می گیرد، گفت: همکاری نکردن اعضای اوپک در این زمینه می تواند منجر به ادامه روند نزولی قیمت جهانی نفت شود.

وی با یادآوری این که اعضای اوپک باید در چارچوب سهمیه تعیین شده، تولید کنند زیرا ایران پس از لغو تحریمها افزایش تولید نفت خود را آغاز می کند، تصریح کرد: همانطور که قبلا نیز اعلام کرده ام، ما آمادگی داریم ظرف یک هفته پس از لغو عملی تحریمها، ظرفیت صادرات روزانه نفت خام کشور را 500 هزار بشکه افزایش دهیم و در کمتر از 6 ماه نیز این ظرفیت را به بیش از 2 میلیون بشکه می رسانیم.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در پاسخ به این سئوال که آیا بازار جهانی نفت برای این میزان افزایش صادرات نفت ایران کشش دارد یا خیر، عنوان کرد: در صورتی که اعضای اوپک به سهمیه های خود پایبند باشند، بازار جهانی نفت کشش دارد.

وی همچنین در پاسخ به این سئوال که با توجه به پیشی گرفتن عرضه بر تقاضای نفت در شرائط فعلی بازار جهانی، ایران چگونه می تواند سهم خود را پس بگیرد، گفت: همین الان توافقهایی را با خریداران برای فروش نفت خود انجام داده ایم و ممکن است با همکاری نکردن اعضای اوپک در این زمینه، قیمت نفت بیش از پیش آسیب ببیند و کاهش یابد.

جوادی درباره میزان اثرپذیری صادرات نفت خام ایران از ادامه روند نزولی قیمت جهانی نفت گفت: با توجه به کم هزینه بودن تولید نفت در ایران، ادامه روند نزولی قیمت نفت نمی تواند صادرات نفت کشور را با مشکلی مواجه کند.

به گفته وی، آزادسازی صادرات نفت خام آمریکا و به طور کلی افزایش عرضه نفت در بازار جهانی نیز، کشورهایی را می تواند بیشتر تحت تاثیر قرار دهد که نفت را با قیمت تمام شده بالایی تولید می کنند.

جوادی همچنین در پاسخ به این سئوال که آیا فروش نفت به قیمت پایین توسط نیروهای تروریستی داعش می تواند به روند نزولی قیمت نفت دامن بزند یا خیر، عنوان کرد: براساس اطلاعات رسانه ای و آمار نشریات حرفه ای که در این زمینه منتشر شده است، این میزان فروش در حدی نیست که بتواند بازار جهانی را متاثر کند و بعید می دانم نقشی داشته باشد.

طی روزهای گذشته وزیر نفت عراق نیز اصرار اوپک را بر ادامه سیاست محدود نکردن تولید نفت با وجود افت قیمت جهانی نفت مورد اشاره قرار داد و خواستار درنظر گرفتن تمهیداتی خاص در این زمینه شد.