تازه ترین عدد بسیار دهشتناک اندازه بدهی دولت است که مجید انصاری آن را از سوی وزیر اقتصاد اعلام عمومی کرده است. او می گوید بدهی های دولت ۵۰۰ هزار میلیارد تومان شده و با توجه به اینکه هزینه های جاری دولت ۱۶۰ هزار میلیارد تومان است یک محاسبه ساده نشان می دهد بدهی دولت ۳ برابر هزینه های جاری شده است. 

از سوی دیگر وزیر نفت می گوید قیمت هر بشکه نفت در بودجه سال ۱۳۹۵ ،۳۵ دلار تعیین شده است .آمارهای منتشر شده نشان می دهد ایران در بهترین حالت می تواند در سال ۱۳۹۵ روزانه ۲میلیون بشکه  نفت بفروشد که در کل سال ۱۳۹۵به رقم حدود ۷۳۰ میلیون بشکه و درآمد آن نزدیک به۲۵ میلیارد دلار خواهدشد. در صورتی که قیمت هردلار در سال آینده به طور میانگین ۴هزارتومان باشد و دولت همه ۲۵ میلیارد دلار را به ریال تبدیل کند درآمد ریالی دولت ۱۰۰ هزار میلیارد تومان می شود که کفایت بودجه جاری اش را نمی دهد چه برسد به اینکه بدهی هایش را پرداخت کند.

ورودسالانه دست کم یک میلیون نیروی کار تحصیلکرده به بازار کار و ایجاد شغل پایدار برای این شمار نیروی کار جوان در حالتی که برای هر شغل ۵۰ میلیون تومان نیاز باشد یعنی اینکه در سال نیاز به۵۰ هزار میلیارد تومان سرمایه است. در شرایط رکودی کنونی که این میزان پول از داخل تامین نمی شود چه باید کرد. دخل وخرج دولت در سال آینده با محاسبات ساده و در شرایط ادامه وضع موجود است که مشاور ارشد رییس جمهور را به این نتیجه رسانده است که باید اقتصاد حرف اول کشور باشد. در چنین وضعی است که معاون پارلمانی رییس جمهور با اشاره به  کاهش شدید قیمت نفت و بدهی‌های هنگفت دولت می گوید حجم مشکلات امروز  در ۳۷ سال گذشته بی‌نظیر  است. مجید انصاری معتقد است ، مطالبات سنگین چند صد هزار میلیاردی بر دوش دولت سنگینی می کند.

 

ناتوانی در پرداخت بدهی‌ها

بانک مرکزی به تازگی با انتشار آمار مربوط به متغیرهای پولی و اعتباری سه ماهه نخست امسال اعلام کرد، میزان بدهی‌های دولت به این بانک تا پایان خرداد ماه به حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان رسید.مطابق این گزارش دولت تا پایان فصل بهار حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان نیز به دیگر بانک‌های کشور بدهکار بوده و این ارقام شامل دیگر بدهی‌های دولت، از جمله به پیمانکاران بخش خصوصی نمی‌شود. عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی دهم شهریور امسال مجموع بدهی‌های دولت را ۳۰۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و چنان‌که انصاری از قول وزیر اقتصاد می‌گوید این رقم به ۵۰۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد.بهای هر بشکه نفت خام اکنون به کمتر از ۳۲ دلار رسیده و این امر بودجه را با کسری هنگفتی روبرو می‌کند که به معنای افزایش بدهی‌های دولت خواهد بود.

 

کسری بی‌سابقه بودجه

محمد باقر نوبخت، سخنگوی دولت اول دی‌ماه از تاثیر شدید سقوط قیمت نفت بر کاهش درآمدهای دولت خبر داد و گفت: «پیش‌بینی ما این است که ۲۰۲ هزار میلیارد تومان تحقق منابع در بودجه ۹۴ داشته باشیم.»در سال جاری منابع عمومی بودجه ۲۳۵ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده که با توجه به برآوردهای سخنگوی دولت دست‌کم ۳۲ هزار میلیارد تومان کسری خواهد داشت.محمد علی نجفی، مشاور رئیس جمهور و دبیر ستاد هماهنگی اقتصادی دولت شهریور ماه امسال که بهای نفت در محدوده بشکه‌ای ۴۰ دلار قرار داشت پیش‌بینی کرده بود که درآمدهای دولت تا پایان سال ۱۸۰ هزار میلیارد تومان بیشتر نباشد.با این حساب کسری بودجه می‌تواند به ۵۵ هزار میلیارد تومان برسد. نجفی احتمال می‌دهد که میزان کسری بودجه سال ۹۴ در تاریخ جمهوری اسلامی بی‌سابقه باشد.انصاری می‌گوید تبدیل رشد منفی نزدیک به هفت درصد به مثبت یک درصد در دولت یازدهم "گامی بلند اما ناکافی" محسوب می‌شود