ابوذر ندیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: حدود یک الی دو دهه گذشته صنعت خودرو شاخص صنعت بود اما امروزه صنایع بزرگ‌تری جانشین آن شده‌ است.

 

وی افزود: در خودرو ایمنی و کیفیت باید حرف اول را بزند و اگر از استانداردهای جهانی برخوردار نباشد نگرانی درجهت هزینه، حوادث و.. ایجاد خواهدکرد.

 

ندیمی با بیان اینکه یکی از عوامل کاهش قیمت افزایش بهره‌وری است، گفت: بهره‌وری در دنیا که تا 40 درصد هزینه را ایجاد می‌کند می‌تواند نقش بسزایی در این زمینه داشته باشد.

 

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه انحصاری بودن صنعت خودرو یکی از عوامل عدم پیشرفت آن است گفت: این امر سبب شده که بسیاری از خودروسازان بزرگ دنیا وارد کشور ما نشوند و درنتیجه رقابت واقعی شکل نگیرد.

 

وی به بالا بودن هزینه‌هایی همچون سود گمرکی اشاره کرد و افزود: تا زمانی که این هزینه‌ها کاهش نیابد این صنعت نمی‌تواند گام مثبتی در جهت رقابت پذیری بردارد.

 

ندیمی معتقد است که صنعت خودرو سازی کشور در نیمه راه قرار گرفته و تا رسیدن به استانداردهای ملی و جهانی فاصله زیادی دارد.

وی ادامه داد:کیفیت، قیمت، دسترسی به تکنولوژی، کاهش سوخت، حفظ محیط زیست و... در کیفیت و بهره‌وری تأثیر گذار است.

 

 

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به اشتغالزایی این صنعت اشاره کرد و گفت: اشتغالزایی این صنعت تا حال حاضر موجب پایداری آن شده است و اگر این اشتغال وجود نداشت مدت‌ها پیش تعطیل می‌شد.

 

 

** چشم پوشی از اشتغال زایی صنعت خودرو امکان ندارد

 

علی علیلو عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی هم در ادامه در خصوص اشتغال این صنعت گفت: عدد قابل ملاحظه‌ای از این افراد مشغول به کار هستند و نمی‌توان از آن چشم پوشی کرد.

 

وی گفت: با دیدگاه اصولی در این صنعت می‌توان اشتغال بهتری را رقم زد و بسیاری از کاستی‌ها را به اتمام رساند، و این درحالی است که بسیاری از موارد نادیده گرفته می‌شود و دلیل آن را نیروی کار بسیار زیاد در این صنعت عنوان می‌کنند.