ویلیام اگدال، محقق آمریکایی –آلمانی، و مشاور بحران استراتژیک گفت: روسیه گام بسیار بزرگی برداشته است که وضعیت مونوپلی وال استریت را در تعیین قیمت نفت به هم می‌ریزد، شاخص نفت خام روسیه در قراردادهای آتی با روبل قیمت گذاری می‌شود و دلار از شاخص تعیین قیمت روسیه کنار گذاشته می‌شود.

این محقق در گزارش چشم انداز شرق جدید می‌نویسد این اقدام بخشی از استراتژی طولانی مدت روسیه است و امکان صادرات گسترده نفت این کشور است و همچنین در راستای دلارزدایی از مبادلات تجاری است در این میان چین و بسیاری کشورهای دیگر هم که تعداد آنها روز به روز بیشتر می‌شود این برنامه را شروع کرده‌اند.

وی توضیح می‌دهد شاخص قیمتی که وال استریت آمریکا استفاده می‌کند برای به کنترل گرفتن قیمت جهانی نفت است و در حال حاضر قیمت نفت به عنوان ماده موثر در اقتصاد جهانی با واژه دلار معنی پیدا کرده است.

انگدال می‌نویسد: تعیین قیمت نفت شیل آمریکا به دلار می‌تواند درحمایت کشورهایی که دلار آمریکا در آنها نقش دارد می‌تواند مهم باشد، و کاهش ارزش دلار این وضعیت را متزلزل خواهد کرد.

این تاریخدان تاکید می‌کند که از زمان جنگ جهانی دوم،‌همواره دلار آمریکا به عنوان هژمونی غالب در مبادلات دنیا بوده است،‌امروزه قیمت نفت روسیه بر اساس شاخص نفت برنت منظور می‌شود که با در نظر گرفتن شاخص بر اساس روبل این رویه هم باید تغییر یابد.

کارشناسان معتقدند که بسیار سخت است اهمیت این اقدام روسیه برای تعیین شاخص قیمت با روبل را ارزیابی کرد از سوی دیگر باید در نظر گرفت که روسیه تولید کننده بزرگ نفت در جهان است و می‌تواند تاثیر‌گذار باشد.

ایندگال می‌گوید: به هر روی این نوع اقدامات برای کم کردن غالبیت ارز دلار در بازارهای جهانی است، چین هم به عنوان دومین کشور وارد کننده نفت جهان شاخص قراردادهای نفتی خود را بر اساس یوان چین تعیین خواهد کرد

حرکت‌های گام به گام کشورهای روسیه، چین و سایر اقتصادهای نوظهور ارزش دلار را دربازارهای جهانی کمرنگ و وابستگی‌ به این نوع ارز را کاهش می‌دهد.

این تاریخدان آمریکایی تاکید می‌کند، با کاهش ارزش دلار، توانایی آمریکا در پرداخت دستمزد صنایع نظامی این کشور بسیار کاهش خواهد یافت.