مافیای برنج به دنبال قدرت/ تعرفه برنج باید 300 درصد باشد

گروه اقتصادی-داستان از آن‌جا شروع می‌شود که واردکنندگان برنج در پی اعتراض و انتقادی که نسبت به تعرفه 40 درصدی برنج دارند، از طریق برخی نمایندگان و رسانه‌ها از جمله سیما، به دنبال فشار قرار دادن رییس‌کل گمرک برای کاهش تعرفه برنج وارداتی هستند تا از این طریق بتوانند مورد حمایت مردم واقع شوند؛ این در حالی است که واردات بی‌رویه برنج، نافی اقتصاد مقاومتی در توجه به توسعه درون‌زای ملی است.

به گزارش «افکارخبر»،گزارش نهایی از تولید برنج در کشور حاکی از آن است که در سال 1394 یک میلیون و 850 هزار تن برنج تولید شده است. این در شرایطی است که به گفته عبدالمهدی بخشنده، معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهادکشاورزی، سالانه بیش از سه میلیون تن برنج در داخل کشور به مصرف می‌رسد که از این میزان حدود 3 میلیون تن در داخل تولید و بقیه از طریق واردات تامین می‌شود.

این در شرایطی است که در سال‌های گذشته واردات مازاد بر نیاز برنج، به بخش کشاورزی آسیب جدی وارد کرده بود.

با این وجود، برخی از واردکنندگان، درصدد ایجاد فضایی برای واردات بیشتر برنج هستند. این گروه با ابراز گلایه خود در رسانه ملی، ارزش واقعی برنج وارداتی را 700 دلار دانسته و عنوان کرده‌اند که «دولت نرخ برنج وارداتی را 895 تومان تعیین کرده است که این اقدام، سود بیشتری را شامل حال گمرک می‌کند و منبع درآمدی برای خزانه خواهد بود.»

اما در مقابل این نگاه، یک حساب سرانگشتی به خوبی موید آن است که که این صحبت در جهت منافع مردم است یا واردکنندگان برنج. محاسبات نشان می‌دهد که در صورتی که ارزش برنج وارداتی 700 دلار تعیین شود، با توجه به نرخ 3 هزار تومان دلار مبادله‌ای و تعرفه 40 درصدی و عوارض 500 تومانی، قیمت برنج وارداتی در هر کیلو حدود 3300 تومان و کمتر از خرید تضمینی برنج داخلی خواهد شد.

این در حالی است که شورای اقتصاد قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم برنج را براساس سال زراعی 94-95 چنین اعلام کرده بود؛ برنج گروه یک 3680 تومان، برنج گروه دو 3163 تومان و برنج گروه سه 2625 تومان.

بر همین اساس، با توجه به تفاوت قیمت خرید تضمینی برنج تولید داخلی با برنج وارداتی، تعرفه 40 درصدی واردات برنج می‌تواند نقش تعیین‌کننده در بازار داخلی و کنترل نفوذ مافیای واردات باشد.

شمسعلی هادی‌زاده معلم، عضو کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران در گفت‌وگو با «افکارخبر» در این خصوص می‌گوید: «در کشوری که برای خودرو و حمایت از صنعت خودرو داخلی، تعرفه 40 درصد بسته می‌شود، اما برنج تعرفه 40 درصدی دارد.»

به اعتقاد وی، «تعرفه واردات برنج باید 300 درصد باشد تا از تولید داخلی حمایت شود؛ چراکه خوداتکایی به محصولات اساسی مورد نیاز جزو ابلاغیه‌ها بوده و در قوانین بالادستی موجود است. همچنین در سیاست‌های کلی و در اقتصاد مقاومتی قوانین بالادستی ناظر بر کار ما هستند.»