اولویت‌های اقتصادی در پسابرجام

محسن جلال پور رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، و معادن اتاق بازرگانی ایران صبح امروز در نشست هیأت نمایندگان اتاق ایران با اشاره به پیروزی برجام گفت: از تلاش خستگی‌ناپذیر مسئولان که طی دو سال و نیم گذشته در به ثمر رسیدن برجام از همه چیز مایه گذاشته‌اند تشکر می‌کنیم و با اجرای برجام و ورود ایران به فصل جدید اقتصاد، دلایلی محکمی برای امیدواری به آینده ایران و اقتصاد داریم.

 

وی افزود: امروز بر این باور هستیم اگر تدبیر در کشور جاری باشد مدیریت چالش‌های پیچیده و مشکلات بزرگ آسان خواهد بود و ما امروز به آینده اقتصاد ایران امیدواریم چون بر این باورهستیم که دنیا به این نتیجه رسیده است که در دنیای متلاطم خاورمیانه چاره‌ای جز کار با ایران ندارد.

 

رئیس پارلمان بخش خصوصی با اشاره به سفر هیأت‌های اروپایی در ماه‌های اخیر به ایران گفت: یافته مشترک این هیأت‌ها چند نکته بوده و همه آنها به این نتیجه رسیده‌اند که ایران مستعد کار با دنیا و اروپا است و بنگاه‌های ایرانی دارای قابلیت خوبی برای جذب تکنولوژی هستند.

 

وی ادامه داد: همچنین اروپایی‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که در کار با ایران باید به تأمین نیاز منطقه چند 100 میلیونی اطراف ایران فکر کرد و همچنین اتحادیه اروپا برای کار با ایران محتاج بازتعریف روابط خود با ایران و البته با آمریکا است.

 

جلال‌پور در ادامه صحبت‌های خود به این نکته نیز اشاره کرد که ایران امروز درموضعی است که این تعریف جدید روابط را از موضع حکمت و صلابت انجام دهد.

 

وی با تأکید بر اینکه برجام را نباید پایان راه اصلاح اقتصاد ایران دانست، گفت: این قدم آغازین اما مهم و بسترساز در جهت اصلاح صحیح اقتصاد ایران است و امروز آوارهای ریخته شده روی پیست مسابقه دونده اقتصادی ایران برداشته شده و مسیر صحیح اقتصاد باز گشته است اما کار دشوار و سنگین رقابت اقتصادی با رقبای منطقه در پیش است.

 

به گفته رئیس اتاق ایران رمز پیمودن  این مسیر دویدن و عرق ریختن و ادامه مسیر و صبر و تحمل است و وقت کار کردن و ساختن ایران توسط همه ایرانیان و خلق اشتغال و اولویت دادن به اقتصاد است.

 

وی ادامه داد: نه ناوگان‌های قدرت‌های بزرگ و نه ارتش‌های بیگانه و حتی حجمه‌های فرهنگی هیچ کدام قدرت ایجاد خطر بنیادین برای ایران و ثبات کشور را ندارند و امروز بحران‌های اقتصادی از جمله لشکر بزرگ بیکاران و تنش معیشتی و فقر و محرومیت دهک‌های پایین جامعه که با تأمین نیازهای اولیه خودشان با مشکل مواجه هستند نگرانی اصلی کشور است.

 

وی افزود: همچنین بحران‌های زیست محیطی و کمبود منابع آبی کشور و آلودگی هوا و فروپاشی آبی در کشور نگرانی و دغدغه پیش رو است که باید با دست همه فعالان اقتصادی و با تدبیر مسئولان گام‌های بلندی را برای حل این مشکلات برداشت.

 

جلال‌پور تصریح کرد: اقتصاد ایران و مشکلات و معضلات امروز جامعه ایرانی ریشه در اصلاح ساختار اقتصادی دارد و اولین مسئله ایجاد رونق و اشتغال است چرا که اگر رونق و اشتغال به کشور ارزانی شود و تدبیر در اقتصاد حکمفرما شود بیش از 80 درصد منابع آبی ما در بخش کشاورزی با درایت مدیریت خواهد شد و راه حل آب و محیط زیست در فضای اقتصادی پیدا می‌شود.

 

** نیاز اقتصاد به رونق

 

جلال‌پور در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به نیاز اقتصاد به رونق گفت: اگر در کشور رونق حکمفرما شود و قادر به جذب تکنولوژی باشد جلوگیری از مصرف بی‌رویه در همه زمینه‌ها امکان‌پذیر است و با ورود تکنولوژی به کشور شاهد حل آلودگی‌های زیست محیطی خواهیم بود.

 

وی ادامه داد: امروز بزرگترین چالش ایجاد رونق در ایران، تأمین سرمایه است و دوران رشد بر محور بودجه عمرانی نفت به پایان رسیده و کشور با فرار سرمایه روبرو است و در جذب سرمایه‌گذاری خارجی نیز موفق نیست و علت آن این است که سرمایه‌گذاران در قیاس با سایر کشورهای منطقه و جهان ایران را برای کسب و کار محیط مناسبی نمی‌دانند.

 

وی تأکید کرد: ما برای حفاظت از کشور نیازمند رونق اقتصادی هستیم و برای رونق محتاج سرمایه و برای سرمایه نیازمند بهبود محیط کسب و کار هستیم.

 

جلال‌پور با اشاره به کوچک و چالاک‌سازی دولت گفت: ثبات سیاست‌ها، انضباط مالی، احترام به مالکیت فکری و امنیت سرمایه از امروز سرفصل‌های جهاد ملی برای حفظ بنیان ایران و نسخه کرامت و بالندگی کشور است.

 

وی تصریح کرد: در دو سال اخیر انضباط مالی بهتر دولت، توجه به ثبات سیاست‌ها و وجود تدبیر در تصمیم‌گیری‌های کشور علی‌رغم فشار تحریم و افت قیمت نفت زمینه‌ساز بهبود فضای کسب و کار کشور شد البته هنوز تا رسیدن به رتبه مطلوب راه درازی در پیش داریم .

 

** بهبود فضای کسب و کار باید مطالبه ملی باشد

 

رئیس اتاق ایران در ادامه صحبت‌های خود گفت: باید با اتکا به ظرفیت‌های داخلی همه مردم را به صحنه بیاوریم و بهبود فضای کسب و کار باید مطالبه ملی باشد و این امر ممکن نیست مگر اینکه ایجاد فرصت شغلی و تولید ثروت ایرانی به ارزش تبدیل شود و باید دولت به سمت خروج از بنگاه‌داری و کوچک شدن و کارشناسی شدن و چالاک شدن گام بردارد  و خود را به سیاست‌گذاری و نظارت محدود نماید.

 

به گفته جلال‌پور دولت به جای اداره مستقیم و غیرمستقیم بخش اعظم صنایع و بنگاه‌های ایرانی باید به تدوین استراتژی توسعه ایران بپردازد و شایسته نیست که در سال‌های پایانی دهه چهارم انقلاب هنوز یک استراتژی مدرن برای توسعه ایران در دولت نداریم.

 

وی افزود: برجام به ما آموخت که حاکمیت چقدر می‌تواند در سرنوشت کشور اثر سازنده داشته باشد و حفظ دستاوردهای مهم برجام در گرو شکوفایی اقتصادی و گستردگی تجارت خارجی است.

 

جلال‌پور گفت: تنها راه بازگشت‌ناپذیر کردن تحریم‌ها آن است که بنگاه‌های قدرتمند و موثر جهانی درایران سرمایه‌گذاری کرده و بنگاه‌های امروز ما با مشارکت تبدیل به شرکت‌های مشترک و برندهای بزرگ منطقه شوند که در این صورت هم تحریم‌ها بی‌اثر خواهد بود و هم حفظ سرمایه، سرمایه‌گذاران خارجی مانع تحریم‌های جدید می‌شود.

 

رئیس اتاق ایران تصریح کرد: گزارش جدید IMF رشد اقتصادی ایران در پنج سال پیش رو را بین 4 تا 5.5 درصد پیش‌بینی می‌کند و به نظر من بخش اعظم این رشد در دو سال اول ناشی از توسعه صادرات هیدروکربوری دیده شده و کاهش هزینه‌های تبادل هم در زایش این رشد موثر دیده شده است.

 

وی ادامه داد: IMF از سال سوم رشد را با کارآیی اقتصادی پیش‌بینی می‌کند و سهم عمده رشد سالیانه اقتصاد ملی ایران را متکی به رشد میزان بهره‌وری کلی در حوزه غیرنفتی می‌داند.
 
جلال‌پور گفت: بخش خصوصی ایران تدبیر، درایت و هدایت رهبری و تلاش دولت و تیم مذاکره‌کننده را که منجر به اجرایی شدن برجام شد را می‌ستاید و خود را موظف به استفاده بهینه از ظرفیت به وجود آمده برای توسعه ایران و ایجاد اشتغال و حرکت به سمت رونق و نگاه به بهره‌وری و همچنین تغییر اقتصاد ایران به اقتصاد مردمی و خصوصی می‌داند.

 

رئیس اتاق ایران افزود: باید ایجاد فضای رقابتی سالم و آزاد و فضای مناسب کسب و کار که پایه‌های رسیدن به اقتصاد مقاومتی است اولویت اول قرار گیرد تا در این فضا بخش خصوصی بتواند وظیفه و رسالت خود را در پسابرجام به انجام برساند.