صادرات خاویار، پسته و فرش ایران به آمریکا آزاد شد

پایگاه آمریکایی یو اس نیوز طی گزارشی نوشت: مردم آمریکا به زودی قادر خواهند بود از خاویار ایرانی و پسته این کشور استفاده کنند و روی فرش های نرم ایرانی لم بدهند.

با اجرایی شدن برجام، واردات این کالاها به آمریکا قانونی می گردد. بر اساس بخشی از توافق، برخی از تحریم ها علیه ایران از امروز برداشته می شود و حدود 50 تا 100 میلیارد دلار از دارایی های بلوکه شده ایران برای تهران قابل دسترسی خواهد بود.

علاوه بر واردات مواد غذایی و خاویار، تحریم ها در زمینه صنعت هوانوردی نیز برداشته می شود و مقامات ایرانی طرح هایی را برای خرید ده ها هواپیما از شرکت بوئینگ اعلام کرده اند.

اما به گفته ریچارد نفیو، معاون سابق هماهنگ کننده سیاست تحریم های وزارت خارجه آمریکا، حتی بعد از حذف نهادهای ایرانی از لیست سیاه دولت آمریکا، اکثر شرکت های آمریکایی همچنان از تجارت با ایران ممنوع هستند. تحریم های اعمال شده در زمینه فعالیت های موشکی، تروریزم و حقوق بشر همچنان پابرجا خواهد ماند. شرکت های خارجی که قبلا در صورت تجارت با ایران از حضور در بازار آمریکا محروم می شدند، بیشترین سود را از رفع تحریم ها خواهند برد.

نفیو افزود: «موضوع کلیدی این است که اکثر چیزهایی که اینجا پوشش داده شده اند، تنها شامل تحریم های آمریکا علیه افرادی است که شهروند آمریکا نیستند... اگر شما یک شهروند آمریکایی باشید، از روز اجرا دنیا برای شما تغییر چندانی نخواهد کرد.»

از آنجایی که توافق ایران از نظر سیاسی در داخل آمریکا بسیار محل مناقشه است، صاحبان صنایع مختلف به دقت در حال رصد کردن رقابت های انتخابات ریاست جمهوری آمریکا هستند تا ریسک سرمایه گذاری در ایران را ارزیابی کنند.

نفیو افزود: «اگر هیلاری کلینتون رئیس جمهور شود، من فکر می کنم مردم خیلی سریع احساس راحتی بیشتری (در مورد برجام) خواهند کرد. من فکر می کنم از دسامبر امسال یا مطمئنا در ماه ژانویه سال آینده ما شاهد رشد واقعی تجارت (با ایران) خواهیم بود.»

وی افزود: «از سوی دیگر اگر کسی مثل روبیو یا بوش رئیس جمهور شود، فکر می کنم ممکن است شاهد تردید بیشتری از سوی سرمایه گذاران برای ورود به بازار ایران باشیم، تا زمانی که دقیقا ببینند چه اتفاقی می افتد.»